Zonnige zomer, waar ben je?


Hebben jullie dat ook wel eens, of ben ik de enige? De winter is nog niet eens begonnen of je hebt alweer een grote drang naar de zomer. Geen sjaals, geen mutsen, geen truien, geen warme schoenen, geen warme jassen, geen jassen als het goed is, geen verkoudheid, geen winterdepressie en zo kan ik nog wel even doorgaan. De zon die je opwarmt als je naar school fietst, het is nog wat frisjes in de ochtend, dus heb je een fijn spijkerjasje aan. Op school aangekomen is iedereen blij, zelf de leraren en voor je het weet is het pauze, waar je lekker op het veld gaat liggen met een hempje aan en zonnebril op. s’Ochtends heb je je natuurlijk al ingesmeerd met die ontzettend lekker ruikende zonnebrandcreme, waarna iedereen zegt: ‘Wat ruik je lekker!’ Na een half uur alweer gaat de bel, maarja, die leraar maatschappijleer is ook aan het genieten van de zomer, dus blijf je met je klas nog heerlijk 3 kwartier liggen. Voor je het weet is de dag afgelopen. Sterker nog, voor je het weet is de zomer afgelopen. In mijn hoofd is het in oktober al winter (is dat normaal..?). Vanochtend had ik dus ook die enorme drang naar de zon, zomer, zonnebrillen, zonnebrandcreme, rokjes, hempjes, blijheid, gezelligheid… Enzovoorts… Dus pakte ik mijn zonnebril en ging voor de spiegel staan. Niet goed, wordt het alleen maar erger van. Ik denk dat ik in drijfzand sta ofzo, steeds meer zin in de zomer… Hebben we dat allemaal niet? Verdorie, ik heb zin in die laatste schooldag, iedereen blij, drie uurtjes les, warm, zonnig, bandjes die optreden, gezelligheid… En der is nog wel een langere lijst van te maken, maar het lijkt me verstandiger om dat niet te doen, voor we allemaal depressief worden…

