Spiegeltje, spiegeltje…


Als ik dan zo s’ochtends, vlak voordat ik naar school vertrek, nog even in de spiegel kijk, zie ik een meisje met geverfde haren staan. Hoe ze er blond uitzag, is ze allang vergeten. Een zwart lijntje eyeliner boven haar donkerblauwe ogen, beetje gloss op haar lippen, wat na die barre fietstocht al snel weer vergaan is, en een verschrikkelijke huid. Een simpel zwart shirt, van ingewikkeld combineren houd ze niet zo, dus houd ze het simpel bij haar kleur, zwart.
Als ik dan nadat ik uit school kom in een meidentijdschrift blader, zie ik totaal andere personen. Mensen met smaak, de perfecte huid, een mooi lichaam, nou ja, tegenwoordig is het ‘in’ om anorexia te hebben. Om daar nou jaloers op te zijn vind ik stiekem toch een beetje ziek. Om verder te gaan bij die beroemdheden, mooie bos haar, mooi glanzend en altijd in model. Om nog maar niets te zeggen over hun make up. Ze hebben een bus of auto, en hoeven dus niet door de wind, regen, zon, sneeuw of mist te fietsen, waardoor je een kapsel hebt waarvan iedereen denkt dat je je vingers in het stopcontact hebt gestoken. En nooit uitgelopen make up omdat het zo regende.
Dan hebben die beroemde vrouwen ook nog eens een perfecte voorkant, strak buikje, mooie, lange, gladde benen, waarvan het lijkt alsof ze die nooit hoeven te scheren. Hun kleding is altijd precies goed, je zou er maar jaloers op worden.
Dan hebben ze nog een kast van een huis, smaakvol ingericht door hun favoriete architect, een mooie auto, een mooie vleugel in hun huiskamer, waarop ze niet eens kunnen spelen.
En toch kan ik niet jaloers zijn op zulke mensen. Het lijkt me nou maar niks om elke dag paparazzi achter je aan te hebben, regelmatig naar het ziekenhuis/kliniek om te controleren of je borsten na al die vergrotingen nog wel gezond zijn. Elk foutje dat je maakt terug te zien in die tijdschriften waar wij zo van smullen. Een arrogantie van hier tot aan weetikveelwaar te hebben. Elke week naar de kapper om je uitgroei bij te laten werken. Ik geloof niet dat die mensen gelukkig kunnen zijn. Als je leven toch alleen maar om je uiterlijk zou draaien zeg…

