Fashion Diva: Alle kleuren van de regenboog


Nadat ik mijn haat en onvrede heb uitgesproken over de wat mij betreft lelijkste schoenen op aarde, lijkt het me geen slecht idee om ook eens iets positiefs te vertellen over een modehype. Aangezien sommige mensen hun onvrede over mijn haat voor Uggs niet publiekelijk durven te uiten, lijkt dit me een prima oplossing. Mochten er nog steeds mensen zijn die bang zijn dat ik te weinig verdien om nieuwe pantoffels te kopen, stuur me eens een mailtje. Dat waardeer ik. Al vrees ik dat velen het dit keer weer niet met mij eens zullen zijn. Waarschijnlijk is mijn stijl gewoon een beetje vreemd, wat ik niet zal ontkennen.

Toen de legging opnieuw werd geïntroduceerd, dan wel in saai zwart, stond de beenmode niet stil. Terug naar MC Hammer met fel gekleurde, glanzende leggings en panty’s. En eerlijk is eerlijk, ik ben om. Mits ze goed gedragen worden natuurlijk. Wanneer er meer te zien is dan been, moet de legging uit, het jurkje ook, en moet daarvoor een broek en een shirt overheen. In de goede maat alstublieft, zelfs als tolerante Nederlander vind ik het niet prettig om andermans vetrollen te bewonderen. Ronde vormen zijn mooi, mits ze in de broek met de juiste maat worden gestopt.

Terug naar de panty. Het begon voor mij allemaal bij Gossip Girl. Het hele vrouwelijke gedeelte van de crew in schooluniformen en panty’s in alle kleuren. Van kanariegeel tot aquariumblauw, terug naar bordeauxrood en aubergine. Een paar mooie pumps of stoere laarzen eronder, en je schooluniform is niet meer te herkennen. En mode is terug op TV!

Tegenwoordig kun je helemaal los. Groen gehaakt lycra met een sterretjesmotief, zwartlak, spijkerbroekprint inclusief stiksel, fluoricerend of zebra, het mag allemaal weer. En dat hebben we dus allemaal te danken aan Cecily von Ziegesar, toen ze jaren geleden begon aan boeken die later de basis zouden zijn voor een modieuze hitserie. Want wanneer hebben we voor het laatst hippe jeugd op de beeldbuis gezien? De meiden van Sex And The City hebben een stijl die toch ietwat te ouwerlijk en ondragelijk is voor ons, jonge meiden.

En dus begon ook mijn zoektocht naar een mooie kleur. Die zoektocht eindigde bij ons alom geliefde winkelketen, de H&M. De kobaltblauwe en zeegroene panty’s stalen mijn hart, en zo sprintte ik naar de kassa. Mijn kast kon ook wel een opfrisbeurt gebruiken, en zo fietste mijn lieve nichtje naar Zwolle om voor mij het jurkje te halen dat ik had zien hangen toen ik uit mijn werk kwam. Grijs jurkje, blauwe panty’s en zwarte laarsjes.

Maar natuurlijk is dat niet genoeg. Mijn liefde voor panty’s groeide. Die voor jurkjes ook. En zo kwam er ook nog een grijze en een roze in de collectie. Mijn lieve zuster had er ook nog eentje: fluoricerend roze. En wat is er nou toffer met uitgaan dan een gestoorde kleur panty onder je toffe jurkje? Precies, helemaal niets. Het doorbreekt de sleur van de saaie skinny spijkerbroek met een ‘stoer shirtje’ erop. Leef je eens uit.

En vandaag liep ik weer tegen een wonderschone kleur aan. Babyblauw. Bij de Pieces. Niet zo gedurfd, maar wel schattig. Daarnaast nog lichtblauw, aubergine en paars. En laten we de lakleggings niet vergeten. Zolang je er iets over draagt wat je hele achterwerk bedekt.

Hoe draag je de gekleurde legging dan het best? Sowieso niet bij een jurkje dat vloekt. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een grijs of zwart jurkje, een spijkerrokje of natuurlijk het schooluniform. En de allerbelangrijkste regel van de gekleurde panty is maximaal drie kleuren de outfit. Voor je een papegaai wordt die uit zichzelf hele zinnen spreekt. Kwa schoenen kun je helemaal los. Zwart, grijs, cognac, pump, knielaars, enkellaars, sneaker of sandaal, check gewoon het weer. Zolang je er geen Uggs onder draagt, is je outfit amper te verpesten.

Gepubliceerd op Fashion Diva
9 februari 2009

