Fashion Diva: Welkom op mijn Dollzsite


Mensen die al wat langer meegaan, als in zo’n zeventien jaar, en dan vooral meisjes die veel geïnternet hebben, zullen het zich ongetwijfeld nog herinneren. Zelfs op het wereldwijde web had je rages. Wat die rage was, lag aan je leeftijd. Toen ik me net ging interesseren voor het wereldwijde web, lag ik in de doelgroep waar de Dollz een rage waren. Herinner je ze nog?
Zelf was ik een jaar of twaalf, dertien. Ik zat nog ietwat in mijn prinsessenfase, en gaf veel om mooie jurken. Toen dacht ik dat het kinderachtig was, nu vind ik jurken nog steeds geweldig, en ben ik graag het prinsesje van het feest. Maar goed, dat was niet de informatie die ik jullie wilde overbrengen.

Terug naar de Dollz. De wereld van de Dollz is een wondere, roze wereld. Alles staat in het teken van mooie kleren, en vooral jurken, feeën, roze en alle andere meisjesdingen die je kunt verzinnen. Heel het web stond er vol mee. De rage kwam uit Amerika en het meeste was dus Engelstalig, een boost voor je Engels als jong meisje.

De sites van de Dollz bestonden uit verschillende onderdelen. Zo had je de pagina’s Home, Webmiss, Mijn Dollz, Dollzmakers en Credits. En de Dollzmakers, dat was waar ik voor kwam. Je had ze in alle soorten en maten. ‘Prep’s’, de gewone Dollz, ‘Candydollz’ met een enorm hoofd, en van de rest weet ik niet eens meer hoe ze heten. Onder die verschillende Dollz had je ook nog allerlei categorieën. Antiracisme Dollz, trouwende dollz, prinsessen, noem maar op.

En omdat het grootste deel van de sites Engelstalig was, was het onder de Nederlandse meisjes een trend een Dollzsite te beginnen. ‘Welkom op mijn Dollzsite’ was de standaardregel. Er waren er heel erg veel, en zelf begon ik er ook aan. Leerzaam hoor, zo’n rage. Niet alleen mijn Engels ging omhoog, maar ik leerde ook omgaan met HTML.
Van al die site’s was er eentje die ongetwijfeld de meest bekende was. Channa’s Place. Channa, de webmiss van de site was, als ik het goed heb, ongeveer een jaar ouder dan ik, wat betekent dat ze tijdens de site dertien of veertien was. Per dag had ze enorm veel bezoekers, en er kwamen ook vaak Dollzmakers bij. Iedereen wilde zijn als Channa. Ze kwam op het Jeugdjournaal, en ze kreeg zelfs haar eigen Dollzlijn. Dat waren stickers die je in de winkel kon kopen, en zo kon je zonder digitaal medium je eigen Doll maken. Ik heb ze nog steeds liggen, zo fan was ik. Helaas is de lijn ietwat geflopt, want er zouden uit mijn hoofd acht soorten komen, en na twee waren de stickers de schappen uit.

Ondanks dat was ik toch altijd fan van Channa. Als ik achteraf kijk, leek ze ietwat verwend. De foto’s van haar kamers lieten zien dat ze een enorme kamer had, inclusief TV en PC. En tja, welk jong meisje kan zelf een .com domein betalen?

Hoe dan ook, laatst werd ik ietwat nostalgisch, en besloot ik weer eens een bezoekje te brengen aan channa-place.com. Het beeld van de site stond nog op mijn netvlies. Een zwarte achtergrond met oranje en groene accenten. Maar tot mijn grote schrik was de site weg. Mijn jeugd, die nostalgie, die vergeten site, waarom was die weg? Ik besloot Channa te contacteren, te zoeken op Hyves, maar helaas wist ik niet meer van Channa dan haar naam.
Dus het feit dat ik na de Dollzrage in de BFL-scene terecht ben gekomen, kwam toch van pas. Die is tijdloos. En ik vrees voor jullie dat ik hier ook nog wel even blijf.

PS. Mochten jullie Channa nog eens ergens tegen komen, verwijs haar even hierheen zodat ik haar kan vertellen hoe erg ik de site mis.

Gepubliceerd op Fashion Diva
6 april 2009

Een Reactie op “Fashion Diva: Welkom op mijn Dollzsite

  1. Pingback: Blogland « De gebundelde verhalen van Ingelise·

Reacties zijn gesloten.