Fashion Diva: Flirtweer


Flirten doen we allemaal. Van blozend wegkijken, hoe schattig tot een brede glimlach die je net iets te lang aanhoudt. Je hebt duizenden manieren om te flirten. Zelf schijn ik er ook wat van te kunnen, maar ik heb er nog weinig van gemerkt. Volgens vriendinlief flirt ik de hele wereld rond. En dan nog niet aan de man.

Maar over mij gaan we het vandaag helemaal niet hebben. Het zonnetje schijnt, de wereld is blij, en het is weer rokjesdag. De terrasjes zitten weer vol, en ik check voor het eerst in mijn leven mijn Hyves in de tuin, terwijl ik de buren irriteer met mijn vrolijke, zonnige muziek. Het is weer flirtweer. Het weer om je contactenlijst te updaten, of gewoon een leuk gesprek te hebben. Tijd om de flirtmanieren eens te ontleden.

Laten we beginnen met de zakelijke flirter. De zakelijke flirter is te vinden in alle leeftijdscategorieën. Hij kan een jaar of veertien, misschien vijftien zijn, maar hij kan net zo goed tien jaar ouder zijn. Eigenlijk praat hij alleen tegen je als het moet. Wanneer je hem wat vraagt, of wanneer hij jou wat moet vragen. Hij praat beleefd, bedankt je overal voor. Hij maakt oogcontact, maar werpt je geen vunzige blikken toe. Om deze flirtsoort te herkennen moet je erg goed je best doen.

En natuurlijk hebben we nog de natuurlijke flirter. Hij flirt met alles en iedereen wat er langs komt. Dat maakt hem erg geschikt voor winkelwerk. Hij flirt met het mooie meisje dat naast hem woont, maar ook met het oude vrouwtje die iedere ochtend haar hondje uitlaat. Flirten zit in zijn natuur, hij is ermee geboren. Hij bedoeld het niet eens altijd als flirten, maar het gaat hem nou eenmaal zo af. Je kunt het natuurlijk als een afwijking zien, maar bekijk het liever als een zegen. Je zelfvertrouwen fleurt er weer van op als je hem tegen komt. Complimentjes meent hij namelijk.

Dan hebben we nog de vunzige flirter. Hij flirt met alles wat ook maar enigszins vrouwelijke vormen heeft. Hij spreekt je aan met chickie, en biedt je drankjes aan. Hij is een gladjanus, of een gewone viezerik. Hij zit al aan je voordat hij heeft voorgesteld, en hij beëindigd zijn gesprek niet voordat hij je heeft uitgenodigd de nacht bij hem door te brengen. Eh, nee laat maar.

En dan hebben we nog als laatste, maar zeker niet de minste, de verlegen flirter. Misschien wel de meest voorkomende. Het enige wat hij doet is oogcontact maken. Hij durft namelijk niet op je af te stappen, omdat hij net zo bang is als jij om afgewezen te worden. Op deze jongen moet je zelf afstappen. Bied hem een drankje aan, dat vindt hij leuk. Zodra je het ijs gebroken hebt met een simpel ‘Hoi.’ kan er weinig meer misgaan.

Dames en heren, vergeet niet dat je het ook andersom kunt lezen. Verander gewoon de ‘Hij-tjes’ in ‘Zij-tjes’. Volgens mijn research is flirten namelijk goed voor de mens. Je wordt er socialer van, je vergroot je kijk in de wereld en je leert heel wat interessante mensen kennen. Maar vergeet nooit tijdens het flirten: doe geen dingen waar je niet achter staat. Dus een klap in het gezicht om de ander bij zijn zinnen te brengen, daar is niets mis mee. Hopelijk is het op het moment van publiceren ook nog lekker weer. Zo niet, flirt toch maar lekker door.

Gepubliceerd op FashionDiva
13 april 2009

