Fashion Diva: Just Don’t.


Het begon allemaal op een rustige middag dat ik dacht dat Christina Aguilera een van haar vele make overs had doorgezet. Ik dacht écht dat ze de look die ze in een eerdere clip met P. Diddy, Puff Daddy of hoe de man in kwestie ook mag heten, zich permanent voor een paar maanden had aangemeten. Maar dat was niet waar. Het meisje met de bliksemschicht en haar kiekeboe-bewegingen was Lady GaGa. En Lady GaGa deed zich voor als een hoer.

Zo onbevooroordeeld keek ik dus vrolijk een interview met de jongedame, en was ik geshockeerd van het feit dat zij het lef had haar zonnebril op te laten staan tijdens een interview met ons geliefde TMF, wat ik sindsdien ook niet meer kijk. In de ban van haar arrogante, zelfingenomen en egoïstische gedrag keek ik dus niet meer op of om naar Lady GaGa. Tot ik het lakleer zag. En dat had ik tot nu toe alleen nog maar mooi gevonden bij de Dr Martens.

De stijl van Lady GaGa is onverbiddelijk. Met haar platinablonde pruik inclusief strikje en haar opvallende make up maakt Lady GaGa een waar statement. Haar glimmende outfitjes dit nietsverhullend, althans meestal nietsverhullend om haar lichaam zitten gebonden, zijn een inspiratie voor velen. Haar kiekeboe-beweging is er een uit duizenden en is op menig hyves-profielfoto’s terug te vinden.

En dat is nou net waar ik het even over wil hebben. De menige hyves-profielfoto’s. Nu ben ik persoonlijk een fevent hyveser, en ben ik ook vaak op de site te vinden die inmiddels in het woordenboek staat. En niet alleen omdat ik zo ongelooflijk populair ben en zo ontzettend vaak gekrabbeld wordt, maar om andere mensen te bekijken. De mensen die mijn blog becommentarieerden, maar vooral de mensen met een vriendenaantal waar zelfs Obama U tegen zegt.

Het zijn vaak de meisjes met de gekleurde haren. En dan niet als in wij ons haar highlighten, maar het platinablond, roze en een mix van alles. Het zijn de knappe meisjes met emokapsels, lagen make up en hun foto’s op openbaar. En denk maar niet dat er op de foto’s iets bijzonders te zien is. De meisjes showen alle gezichtsuitdrukkingen die ze hebben en plakken er zinnetjes bij uit liedjes van Panic! At The Disco. Verwar deze meisjes niet met onze traditionele en ordinaire breezermeisjes. De meisjes waar ik het over heb zijn alles behalve ordinair. Ze zijn verzorgd en staan niet vunzig op de foto.

Deze meisjes zijn niet alleen fan van Panic! At The Disco en andere commerciële wannabe-emo, maar ook van Lady GaGa. En niet om haar geweldige zangkwaliteiten, maar om het statement waar ik het net over had. Het lakleer en de blote benen worden weer uit de kast gehaald, en ook de bliksemschicht en het strikje zijn te vinden op de nieuwe serie foto’s, ‘After The Pinkness’ genaamd. Waarom? Na roze komt platinablond.

Maar wat deze meisjes die nog midden in hun puberteit zitten, als in ‘Ik wil graag anders zijn maar ik ben gewoon te cool om te negeren’, nog niet snappen, is dat er een verschil is tussen populair zijn en Lady GaGa zijn. Ik zal eens uitleggen waarom Lady GaGa deze privileges heeft. Lady GaGa staat op het podium. Lady GaGa schrijft nummers voor Britney Spears en de Pussycat Dolls. Lady GaGa is beroemd en wordt achtervolgt door paparazzi. Lady GaGa heeft een naam hoog te houden. Lady GaGa treedt op. Lady GaGa heeft een CD. Lady GaGa is een publiek figuur. En als je publiek figuur bent, dan hoor je je daarnaar te kleden als je een statement wilt maken. Dat doet Blake Lively ook, al dan niet zo opvallend. Dat moet je niet nadoen.

Zolang je ook maar een van deze dingen niet hebt, heb je het recht al niet meer een bliksemschicht op je gezicht te verven, of je te kleden als de dame die zich voordoet als prostituee. Daarmee wil je toch ook niet geassocieerd worden? Of ligt dat nou serieus aan mij?

Gepubliceerd op Fashion Diva
20 april 2009

