De trein naar Tiel.


En daar was ik weer eens op station Utrecht. En weer zat het me dwars. Spoor negentien. En weet je welke trein er ieder half uur vertrekt vanaf spoor negentien? De trein naar Tiel. En ik wil, moet én zal een keer naar Tiel. Het maakt me niet uit hoe, ik zal op een dag in die trein naar Tiel zitten.

Ik staarde ongeduldig naar het grote blauwe bord, dat iedere paar minuten ritselde om de treintijden te veranderen. Niet om de vertragingen door te geven, het gaat eindelijk minder slecht met de NS en nu is Connexxion een ramp, maar om de reizigers te updaten. Natuurlijk is het digitale bord bij spoor twee veel handiger, maar zo’n ouderwets, blauw, ritselend bord heeft toch wel wat.

En zo staarde ik, wachtend op Joëlle, nog eens naar het bord. De filmpjes die CBS Outdoor op het grote digitale scherm had geprojecteerd, had ik inmiddels wel gezien, en ik bestudeerde de treintijden. Amsterdam, al geweest. Alkmaar, te interessant. Zwolle, Groningen, Leeuwarden. In die trein zit ik elke dag. Enschede, voor als ik eens niet in de trein richting het noorden zit. Rotterdam/Den Haag CS, ook bijna elke dag.

Tiel. Via Geldermalsen. Het was weer Tiel dat mijn oog en interesse ving. Gewoon, omdat spoor negentien achteraan het station zo mysterieus klinkt. Praktisch is het niet, in Tiel of Geldermalsen wonen. Wanneer je bus te laat is, moet je heel hard rennen wil je de trein nog halen. Ik moet en zal eens naar Tiel. Waarschijnlijk is Tiel niets aan. Wie zou er nou naar Tiel gaan?

Breukelen was ook nog een optie. Maar Breukelen klinkt niet meer interessant, voor mij althans. Breukelen wordt altijd op de radio genoemd als er file is. En Breukelen klinkt crimineel. Man Bijt Hond was in Breukelen. Breukelen is bijna een wereldstad, en wereldsteden heb ik genoeg gezien. Ik ben zelfs in Almere geweest! Nee, een stad als Breukelen moeten we niet hebben.

En dan was er nog Leiden. Maar Leiden klinkt kak. Leiden klinkt alsof er heel veel universiteiten staan. Alsof er alleen maar studenten wonen. Geen optie voor een aantrekkelijke, jonge en vrijgezelle vrouw als ik. Of misschien komt mijn aversie tegen Leiden wel door het meisje wat laatst in mijn trein zat. Het meisje dat zo aan het opscheppen was over haar goede leven, en het meisje naast haar een wijze levensles wilde meegeven.

Nee, Tiel, dat wordt het. Tiel klinkt ontinteressant, en oninteressant is alleen maar interessant. Ik constateerde het feit dat de trein naar Tiel een stoptrein is. Mocht het te lang duren, kan ik altijd nog in Geldermalsen uitstappen, wat ook ongelooflijk oninteressant klinkt. Maar we gaan natuurlijk voor Tiel. Want ergens, diep van binnen staat me bij dat ik in een ver, duister verleden eens in Geldermalsen ben geweest. Het moet echt lang geleden zijn geweest, want familie Verburg, onze oude overburen die er inmiddels al jaren wonen, kan ik me niet eens meer scherp herinneren dan van onze oude analoge filmcamera wat reeds gedigitaliseerd is, en foto’s, en wazige gezichten.

‘De verstoring tussen Utrecht en Geldermalsen wordt geleidelijk hervat.’ Wonen er soms kleine boefjes in Geldermalsen die de boel saboteren? Woont er tuig? Voetbalhooligans? Is het net zo onveilig als Leiden? Dat wordt dus geen Geldermalsen. We gaan gewoon voor Tiel. Dan ga ik het mysterieuze spoor betreden. Naar de plaats waarbij ik moet denken aan een fiets, omdat het klinkt als een venTiel. En het criminele Geldermalsen slaan we nog even over. Tot ik groot en sterk ben. Of ik ga er op de terugweg langs. Ze hebben er vast wel een MacDonalds. Zelfs Ede heeft een MacDonalds.

9 Reacties op “De trein naar Tiel.

  1. heej, ik woon vlakbij tiel
    zit daar op school
    het is best leuk daar, ze hebben een Mc Donalds.

    Like

  2. Pingback: Geef Tiel een ziel. « De gebundelde verhalen van Ingelise·

  3. Pingback: Met het OV in de hand… « De gebundelde verhalen van Ingelise·

  4. Pingback: De Semi-Student « De gebundelde verhalen van Ingelise·

  5. in tiel kom ik zo af en toe, nouja daar in de buurt daar wonen bekende. Haha goed geschreven! kom een keer naar station boxmeer, een paar haltes na nijmegen maar voor venray. Spreekt dat je niet aan, haha

    Like

Reacties zijn gesloten.