Het nieuwe personeelsbeleid van Connexxion.


De economische crisis treft iedereen. Van de gemiddelde shopper, de wereldreiziger, de zakenman tot de huismoeder. En het treft ook het welbekende busbedrijf Connexxion. Het wordt bij Connexxion hoog tijd voor een nieuw personeelsbeleid, of een overname door de NS. De NS is er uiteindelijk ook bovenop gekomen. Misschien lukt het ze dan eindelijk te communiceren met de buschauffeurs.

Tot voor kort was ik een groot voorstander van de bus. Want wat is er nou leuker dan met de bus? Ik ging zelfs tot twee maal toe met de bus naar Londen. Maar ook een of andere manier rust er een vloek op het fenomeen ‘bus’. Niet alleen de Eurolines bus kwam een half uur te laat, maar tegenwoordig komen de stadsbussen ook te laat, of niet. En dat gebeurt niet één keer. Nee, het gebeurt dagelijks. En dat is niet het enige probleem van Connexxion. Loze beloftes doen het ‘m toch echt.

Het begon allemaal, of nou ja, het was allang bezig maar het werd pas erger toen er besloten werd in Amersfoort nieuwe inlichtingsborden neer te zetten. Een prima plan, zo leek mij. Niet dat de borden zo oud, lelijk en versleten waren, maar zo wordt er weer wat geld in de economie gepompt. De amateuristisch uitgeprinte briefjes op de haltes, ze moesten toch ergens op bezuinigen, vertelden deze mededeling. In de mededeling stond ook dat de borden uit zouden staan tijdens de werkzaamheden. Maar, om dat goed te maken, zouden er mensen van Connexxion op het busperron staan. Een loze belofte. Daar ik bijna elke dag met de bus ga, heb ik nog nooit, maar dan ook echt nooit een personeelslid van Connexxion gezien dan in de bus. En denk  niet dat ik niet gezocht heb. Ik heb wel degelijk gezocht, omdat de bus niet kwam opdagen.

En dat is gelijk de tweede loze belofte die Connexxion doet. De bustijden. En de vernieuwde borden, die eindelijk aanstaan, attenderen je er nog extra op. Ze hebben namelijk het hilarische systeem ingebouwd dat weergeeft hoelang het nog duurt voor de volgende bus komt. En wanneer het tellertje op nul staat, begint die gewoon weer opnieuw. En een bus? Nergens te bekennen. Waar vroeger het hele busstation vol stond met af en aan rijdende bussen, is er nu regelmatig geen bus te bekennen. Het wiskundige brein dat de vertrektijden uitrekent, is vergeten dat niet alle bussen tegelijk kunnen rijden. Wat betekent dat mijn bus steevast te laat is. Zelfs een dom schaapje als ik kan dat bevatten. Wanneer ik thuis ben en de bus wil halen, moet ik iedere keer weer zo hard rennen dat ik mijn longen eruit hoest, omdat de volgende bus ongetwijfeld veel te laat is. En laat ik nou geen fervent sporter zijn.

Laten we ook het onvriendelijke personeel niet vergeten. Natuurlijk is niet al het personeel van Connexxion onvriendelijk, maar een boel buschauffeurs lijken me zo gefrustreerd dat ze in de ziektewet horen wegens hun psychische gesteldheid. Ze zijn ronduit onvriendelijk, oneerlijk, rijden door bij de bushalte als ze je niet mogen en vergeten de deuren open te doen. Het wordt zelfs een pretje naar de chagrijnige conducteur te luisteren als je het vergelijkt met buschauffeurs die wat omroepen. Wanneer je de buschauffeur er vriendelijk op wijst dat hij of zij te laat is, zes minuten precies, wijst hij of zij je erop dat de bus maar twee minuten te laat is. Wanneer je op de klok kijkt en zegt dat het och echt zes minuten zijn, wordt hij of zij kwaad. Waarop jij weer kwaad wordt, omdat je door haar of zijn toedoen wel mooi je trein mist. En de aansluitingen zijn al zo bar slecht. Waarom is er geen keuring voor buschauffeurs? Het zou de agressie aanzienlijk verminderen als buschauffeurs eens vriendelijk waren.

En daarom, mijn vrienden, is het tijd voor een nieuw personeelsbeleid bij Connexxion. Allereerst moeten alle buschauffeurs gekeurd worden. Het zou fijn zijn als ze vriendelijk zijn, niet racistisch, eerlijk, niet doorrijden als je op het stopknopje drukt en de juiste route rijden.

Daarnaast mag het wiskundige brein waar ik het net over had, op staande voet ontslagen worden. Als de rechter ook met het OV reist, zal hij Connexxion ongetwijfeld gelijk geven.

Verder zou het fijn zijn als Connexxion failliet gaat. Dan kan de NS de busmaatschappij mooi overnemen en alles voor eens en voor altijd eens aan laten sluiten op elkaar, contacten hebben met het bedrijf om te vertellen wanneer de laatste bus vertrekt, of dat hij even wil wachten. Helemaal fijn als je naar gehuchten als Zeewolde moet, waar bussen maar één keer per uur rijden.
En dan gaan we het nog even niet over de prijzen hebben.

Dit artikel is later gebruikt op Webcollie.

Advertenties

7 Reacties op “Het nieuwe personeelsbeleid van Connexxion.

  1. Natuurlijk is er een keuring en niet zo’m kleintje ook! Zou de klaagster wel door deze keuring heenkomen? Ik denk dat het personeelsbeleid een groot probleem is, nergens dus ook bij Connexxion worden meer vaste contracten aangebonden, dit terwijl de boel wel vergrijst.
    er komen dus geen nieuwe chauffeurs meer in! salarissen zijn te slecht en er worden geen contracten aangeboden! Tja dan kan het niet lang duren voordat er chauffeurs tekort komen.
    Biedt de chauffeur een fatsoenlijk salaris, en een vast contract! Eens kijken of het aantal chauffeurs verdubbelden verjongt!
    Wedden…….

    Like

  2. De reden waarom chauffeurs zo chagrijnig over komen, of zijn, heeft alles te maken met het belijd.
    zeg maar rustig dat ze tussen twee vuren in zitten, aan de ene zijde de passagier, die hoge eisen heeft, en met onbegrip zeurt over vertragingen of het door de chauffeur niet opmerken (defect, geconcentreerd op het verkeer, moe vanwege een gebrek aan een redelijke pauze, in gedachte vanwege de vorige zeurende passagier??) van het rode stoplamp..
    aan de andere zijde de werkgever, welke de druk als maar hoger brengt, om dat ze zich zelf hebben verkocht (de concessie) voor een veel te laag bedrag, waarmee de exploitatie van de lijnen niet behoorlijk haalbaar kan zijn.
    Wist je eigenlijk dat de chauffeur, die jou dagelijks zo veilig mogelijk van A naar B brengt, de grootste verantwoording draagt in deze driehoek verhouding, en dat als een passagier via de officiële kanalen klaagt, dat een malus (boete aan de opdrachtgever = meestal de provincie) voor de werkgever op zal leveren, en dat dat in een verantwoording naar de chauffeur wordt gebracht, zonder dat deze serieus wordt genomen???
    Dat de chauffeur in de loop der jaren zo gemaakt en gevormd is door mensen zoals jij en ik en natuurlijk de werkgevers, die door hun eigen gedragingen weer worden gevormd door de overheid, die deze ” openbare inschrijvingen” de concessie in het leven hebben geroepen.
    Dus als je nu weer een chagrijnige chauffeur, voor dat je hem veroordeelt, kijk in de spiegel..

    Like

  3. Chauffeurs worden hoofdzakelijk chagrijnig omdat de bazen bij Connexxion niet naar hen luisteren. Als je als chauffeur iets meldt dan is het maar afwachten of dit ook wordt opgepikt.

    Like

  4. Wat een leuk artikel en leuke reacties.

    Bussen die doorrijden ondanks dat de stopknop gedrukt is??? Wel eens meegemaakt dat je onder het rijden iets ziet dat al je aandacht vraagt en dat je dan vergeet af te slaan?? Dat kan een buschauffeur ook overkomen.

    Alle bussen aansluiting laten geven op een trein die ook regelmatig te laat is??? Hoe verzin je het!

    Ikzelf heb ook een aantal maanden bij Cxxx gereden tot ik gillend weggelopen ben : rijtijden waar 1 of meerdere minuten afgehaald worden om de dienst kloppend of binnen het rijtijdenbesluit te laten vallen; bij ziekmelding de vraag krijgen of je niet een snipperdag of meer wilt opnemen enz.
    En dan heb ik het nog niet eens over de passagiers die met een mobieltje aan het oor geld neersmakken en niet het fatsoen hebben om te zeggen wat de bedoelingis of passagiers die instappen en dan pas in de tas duiken om ergens onderop een abonnement op te duikelen of passagiers die een kaartje van 1 euro willen afrekenen met een briefje van 50 enz

    Kijk eens op http://www.houdebusknus.nl/ voor een leuk alternatief en denk de volgende keer ook eens aan de andere kant van de medaille : niet alle chauffeurs zijn van nature sjagerijnig : ze kunnen ook zo gemaakt worden.

    Like

  5. Ik reis eigenlijk nooit met de bus, maar wel veel met de trein.. NS is, naar mijn weten, dan veel beter dan Connexxion..

    Like

  6. Ron

    Maar goed dat je zelf al een dom schaapje vind
    hoe kunnen nou ooit alle bussen op de treinen aansluiten
    misschien word de chauffeur wel chagerijnig van jou gezeik
    neem gewoon een bus eerder

    Like

  7. Hahaha, het is eigenlijk helemaal niet grappig, maar de manier waarop je het schrijft is echt een onderscheiding waard!

    Ik ben het in ieder geval helemaal met je eens! Mijn bus reed ook een keer door terwijl ik op de stopknop drukte. Het kan ook liggen aan het feit dat ik altijd moet stoppen in de middle of nowhere, maar het is echt te asociaal. Hij stopte 10 meter verderop in de blubber.. :O Connexxion moet failliet gaan! :)

    Like

Reacties zijn gesloten.