Fashion Diva: Dare to dream


Het alombekende motto van ons oude favoriete gedrukte magazine was Dear to Wear. Mijn motto is een variant op die van de ElleGirl. Dare to dream. Wie niet durft te dromen, bereikt helemaal niets. Tenminste, dat is wat ik geloof.

Vroeger droomden we allemaal. We wilden ballerina worden. Of moeder. Of kleuterjuf, prinses of misschien zelfs wel toverfee. We droomden er dagen en nachten over. We speelden dat we dat waren. Goed, nu zijn die dromen lang niet allemaal meer haalbaar. De enige prins die tegenwoordig in de leeftijdscategorie valt, is prins Harry van Engeland, en ik denk niet dat die van oma mag trouwen met een Nederlands burgermeisje. Ballerina worden is in mijn geval ook nog lastig, aangezien ik niet al levenslang op ballet zit. En toverfee? Nou ja, dat spreekt voor zich.

Maar dat betekent helemaal niet dat we niet mogen dromen. Wat is er heerlijker dan dromen? We hebben allemaal onze ambities. Die van de ene zal wat anders zijn dan van de ander, maar wat maakt het uit? De ene wil Paris Hilton’s New BFF worden, en de ander droomt van een carrière als zangeres. Beide zijn ze haalbaar. Zeker met de prachtige programma’s als Paris Hilton’s My New BFF op MTV, of de X-Factor op RTL 4. Wat maakt het uit?

Het probleem van ons, dromers, is echter dat we niet onwijs gewaardeerd worden. Wanneer we onze dromen hardop uitspreken, worden we uitgemaakt voor naïef, jong en speels. Maar wie verteld mij wat er mis is met dromen? Wanneer iemand op zijn 25e getrouwd wil zijn en het eerste kind op komst wil, is het ineens maatschappelijk gewaardeerd. Maar wanneer wij onze ambitie willen bereiken, zijn we naïef.

Goed, even op een rijtje waarom wij dromen. Dagdromen om precies te zijn. Want ik geloof dat wij niet de enige zijn die dromen. Zelfs de niet-dromers dromen. Iedereen heeft stiekem zijn ambities. Volgens Sigmund Freud is een droom die je ’s nachts hebt een ‘koninklijke weg naar het onbewuste’. Dat betekent dus dat onze niet-dromers ook een droom hebben. Vraag ze maar eens wat ze vannacht gedroomd hebben, en wie weet kom je er nog achter waar zij naar verlangen.

Want het is echt waar. Iedereen wil wat worden. Iedereen heeft een doel in zijn leven. De ene wil president van Amerika worden, de ander wil het leed in Afrika verzachten, en weer een ander wil gewoon een goede baan zodat ze haar kinderen een goed leven kan geven, het leven dat zij niet heeft gehad. Het maakt allemaal niet uit, we dromen allemaal.

Even wat research over dromen, wederom van Wikipedia. ‘Bij fantasie en dagdromen wordt aan de onbevredigde verlangens voldaan via denkbeeldige prestaties.’ Onbevredigde verlangens. Hebben we die niet allemaal? Ook de niet-dromers? Iedereen heeft zijn droom.

Dus dromers, blijf dromen. Wij zijn niet de enige die dromen. Het grote verschil is, volgens mij, dat dromers alles doen om hun droom na te jagen. Dear to dream. Let maar op, over 12 jaar heb ik minstens drie bestsellers op mijn naam, een vaste column, een paar kinderboeken geschreven, minstens één script op mijn naam en de hele wereld afgereisd. Het is maar hoe hard je droomt.

Bron over dagdromen
Bron over dromen

Gepubliceerd op Fashion Diva
11 mei 2009

