Fashion Diva: Bij ons in de PC


Voor Sex and the City en Gossip Girl hoeven we het internet niet meer af te struinen, op zoek naar nieuwe afleveringen. Nee, de decadentie ligt gewoon op straat. En we hoeven ook niet meer met de trein naar Amsterdam Zuid. Jort Kelder doet al het werk voor ons.

Gisteravond heb ik weer heerlijk genoten van een aflevering ‘Bij ons in de PC’. Het mocht dan al wel aflevering zes zijn, het is prima te doen om aflevering zes te kijken, daarna aflevering vier, aflevering twee en vervolgens aflevering één. En wat was dat leuk. Decadentie in ons eigen kikkerlandje. En ik maar denken dat wij, Hollanders zo nuchter waren!

Het begon bij de nieuwe accessoire voor de zomer 2009. De Gay Best Friend. Iedere vrouw moet er één hebben. Wat gegoogle bewijst dat ‘The Observer’ 3 juni 2007 al een artikel publiceerde over de Gay Best Friend. Een spraakmakend betoog over waarom de vrouw een Gay Best Friend nodig heeft. Het resultaat dat Jort Kelder in zijn heerlijke serie ontfutselde bij de elitaire dames? De Gay Best Friend is de perfecte man, op de seks na. Als vrouw kun je dus alles met hem doen, zonder dat je ook maar enigszins bang hoeft te zijn dat hij verliefd op je wordt. Hij wil met je shoppen, heeft stijl, en let zelfs op als je eens je best hebt gedaan op je outfit.

Door naar de damesboutique. De eigenaresse een van de weinige personen die zich enigszins normaal gedroeg. Op haar man na, een verlopen rockster die iets teveel verstand had van kleding. Maar, mocht het er van komen, als ik rijk ben zal ik me persoonlijk laten adviseren door het winkelpersoneel. Het enige probleem is dat ik de naam en het adres van de winkel nog even zal moeten traceren. Ah, we bellen Jort gewoon even.

En toen kwam het hoogtepunt van de aflevering. De ‘Jetsiee’-middagen. Vier dames deden aan deze ‘denksport’. Jetsiee is is echt een denksport. Want hoe moeilijk is het de dobbelstenen in de beker te doen, de beker te schudden, het neergooien van de dobbelstenen, wel in de groene cirkel uiteraerd, en dan moet je de getallen ook nog eens optellen. Nog even, en rijden met een navigatiesysteem is het toppunt van hersentraining.

Het allermooiste van de nieuwe trend was toch wel dat de vrouwen allen hun eigen Jetsiee-uitrusting hadden. Handgemaakte handschoenen van Italiaans leer, op maat gemaakt natuurlijk, een bekleed bekertje en een prachtig etui. Want de beker van een ander gebruiken is toch wel ont-zet-tend onhygiënisch. Bij één van de vrouwen was het zelfs zo erg, dat ze tijd vrij moest maken voor de Jetsiee-middagen. Want ja, ze had wel haar gezin, haar baan, en pfoe, wat had ze toch een druk leven! Het was haast meelijwekkend, al dan niet in de zin dat de vrouw net zo hard moest werken voor haar geld als onze stinkende stadszwerver die door iedereen uitgejengeld wordt.

Nee, het was gewoon zielig dat de vrouw zichzelf zo druk vond dat ze haast geen tijd meer had om te socializen. Want ja, als je man een ont-zet-tend goede baan heeft, moet je er natuurlijk wel naast werken om rond te komen. En shoppen met de creditcard van manlief gaat uiteindelijk ook vervelen. Dan ga je maar Jetsieeën. ‘Je moet er ook niet teveel in doordraven. Je moet het wel rustig aan doen, want sommige mensen gaan echt te ver.’ luidde de uitspraak van één van de dames. Je zult toch maar een hersenverlamming krijgen van deze zware denksport.

Lieve Jort Kelder. Bij deze wil ik je ontzettend bedanken voor het feit dat je een programma maakt waardoor ik me weer enigszins menselijk voel. Het maakt me gelukkig. Dankzij jou, Jort, kan ik mijn droom laten varen rijk te willen worden. Als ik zo diep moet zinken dat ik een middag Jetsiee in mijn ont-zet-tend drukke planning moet zetten, dan blijf ik toch maar liever voor altijd thuis wonen. Ik ben gelukkig gezegend met een goed stel hersens, en een gezonde portie nuchterheid. Tot op zekere hoogte.
Volgende week ga ik genieten van My Sweet Twelfth Birthday. ‘Ja, dit feestje was maar €5000,-. Dat mocht van mama. Zo duur is ’t toch niet?’

Gepubliceerd op Fashion Diva
18 mei 2009

