HUmedia: Een jong meisje dat denkt…


Er zijn dingen in het leven die men beter kan laten. Zo had men Windows Vista beter kunnen laten. Esmée Denters, had men ook beter kunnen laten voor wat het is. Of RTL Boulevard. Men had het concept gewoon in de koelkast moeten laten liggen. Niet te vergeten al die meisjes die graag hippie willen zijn. Want hippie, dat is weer hip. Elastiekjes om je hoofd knopen enzo. Maar men had dat in de jaren zeventig moeten laten. Dat was gewoon beter geweest voor de samenleving.

En er zijn dingen die ik persoonlijk had moeten laten. Of had moeten doen. Ik had sowieso nooit met Communicatiemanagement moeten beginnen. Niet dat de opleiding nou zo verschrikkelijk is, maar het feit dat ik nog jong en onbezonnen ben, als in nog een vleugje middelbare school, maakt dat ik nou eenmaal graag met de meute meeloop. Nu prefereer ik nog steeds geen hippiedingen in mijn haar, maar wel graag HUmedia. Want HUmedia is hip, en ik ben graag hip.

Daar ging het dus mis. Want tot mijn grote schrik kwam ik tot de ontdekking dat Communicatiemanagement het ondergeschoven kindje van de FJC is. En als er iets is wat ik niet wil, is dat een ondergeschoven kindje zijn. Dan ben je dus niet hip. En dat vleugje middelbare school wat nog in mij zit, maakt dat ik graag hip wil zijn. En dankzij da vleugje middelbare school ben ik ook nog een beetje onzeker.

Want al jaren en jaren droom ik ervan Journalistiek te studeren. Maar dat vleugje onzekerheid droeg jarenlang bij aan mijn negatieve gedachtespiraal ‘je kunt het toch niehiet’. Nee, tactisch. Handig. En dus maakte ik mezelf tot 16 mei wijs ‘dat ik het toch niet kan’. Tot ik bedacht dat ik nooit zou weten of ik het kan tot ik het eens zou proberen. En toen was de uiterste inschrijvingsdatum dus al geweest. Een dag om precies te zijn. En dat terwijl ik samen met Alice en Marit al was aangenomen bij TED.

Nu ben ik dus ingewijd in de samenleving van het ondergeschoven kindje van de FCJ. De wereld van Communicatie. Leraar na leraar benadrukt weer dat ‘journalistiekstudenten zóó anders zijn dan communicatiestudenten!’ We zijn zo degelijk enzo. Niet zo spontaan, niet zo nieuwsgierig. Gemakkelijk. Werkt erg motiverend voor onzekere meisjes als ik. Voor meisjes die als ze later groot zijn graag in de voetsporen van de grote journalisten treden. Frustrerend. Ik wil niet degelijk zijn. Ik ben brutaal, nieuwsgierig. Ik lees wél de krant. Ik kijk ook naar De Wereld Draait door, en ik word iedere ochtend wakker met Giel Beelen en zijn nieuwslezers. Het enige wat ik dan deed, is de toelatingstoets voor Journalistiek laten voor wat het is. Waarop @Maritmarit dan weer twitterde dat het een dikke #fail was.

Kortom, het leven van een jong meisje is gewoon niet eerlijk. Ooit hoorde ik het spreekwoord ‘Een jong meisje dat denkt, is als een man die rouge gebruikt.’ Nou, laat mannen dan maar rouge gebruiken, ik denk in het vervolg wel na voor ik me inschrijf voor een opleiding. En met een beetje geluk, mag ik me over een jaar wél presenteren als waardig lid van de School voor Journalistiek.

Deze column werd eerder gepubliceerd op HUmedia.

4 Reacties op “HUmedia: Een jong meisje dat denkt…

  1. Aan je schrijftalent zal het in ieder geval niet liggen.

    Zie Communicatie als een logische tweede keus; het was pas vreemd geweest als je als meisje met de droom om journalist te worden, dierengeneeskunde was gaan studeren.

    En volgend jaar die aanmelding op tijd de deur uit (stuur je die blogje ook gewoon even mee) en dan zit je d’r waarschijnlijk gewoon bij :)

    Groetjes!

    P.S. Ik voeg je blog even toe aan mijn favoriete blogs op die van mij.

    Like

  2. wederom erg leuk en lekker geschreven.
    altijd doen wat je hart je ingeeft ;) ik deed pabo maar wist al gauw dat ik wilde schrijven. maar omdat pabo lekker veilig is en ze altijd juffen nodig hebben, koos ik dat. binnen een jaar was ik gestopt en ben nu bijna afgestudeerd als redacteur. en nee, ik kan geen baan vinden, maar als ik er eenmaal één heb, is het wel mijn dreamjob ;)

    Like

  3. Goed geschreven en bedankt voor de waarschuwing! Echt vervelend dat je geen Journalistiek meer mag doen, ik ga ik het wel doen (of tenminste proberen… het is zo’n uitloting en zo). Communicatie staat op nummer 2, maar ik denk dat ik toch iets verder moet gaan zoeken…

    Like

Reacties zijn gesloten.