Fashion Diva: De handtas


Je kunt het natuurlijk stijlvol noemen wanneer ik met mijn cognackleurige en gehakte cowboylaarzen in combinatie met mijn gebroken witte jurkje en zwarte maillot onder mijn zwart-witte paraplu met rozenprint over straat loop. Zeker in combinatie met mijn Primark Ray-Ban. Een echte kan ik immers niet betalen. Je kunt het natuurlijk ook compleet stijlloos noemen, decadent, hoerig of alternatief. Ondanks de paraplu waar ik trots op ben en mijn fijne zonnebril, niet te vergeten de mooiste laarzen die ooit aan mijn voeten zaten, is er maar één ding wat de stijl van een vrouw echt bepaald. En dat is haar handtas.

Er zijn talloze theorieën over de handtas van een vrouw. Niet alleen dat ze altijd alles mee moet nemen, maar vooral over de grote. De vrouw met de kleine enveloptas heeft alleen haar portemonnee, lipgloss en telefoon bij zich, terwijl de vrouw met maatje weekendtas een overlevingspakket mee sleurt. Natuurlijk hebben we nog de zakelijke laptoptas-vrouw, al is dat niet helemaal meer up to date voor vrouwen met gadgets, want tegenwoordig hebben we allen een minilaptop. Die hippe gadget past ook prima in de tas die de ‘mediumtas’-vrouw bij zich heeft.

De grootte van je tas hangt natuurlijk af van wat je er in hebt. Want de regel is en blijft; hoe groter de tas, hoe meer er in past. En het is net zoiets als roken. Heb je eenmaal een tijdje met een grote tas rondgelopen, dan wil je niet meer zonder. De inhoud die je eerder niet bij je had, lijkt ineens onmisbaar. Niet alleen de lipgloss gaat mee, maar de hele beautycase. Laten we de allescrème van Nivea niet vergeten, en tissues zijn ook altijd prettig. Als de zon in ons grijze land zijn stralen eens laat zien is een zonnebril ook wel fijn, en wanneer het doorsnee weer is, kunnen we best een paraplu gebruiken. Een flesje water voor de dorst en natuurlijk de portemonnee, de telefoon en de iPod. Een notitieboekje voor degene met een zogeheten schrijversgeest als ik schijn te hebben, geen idee hoe ze erbij komen. Inspiratie kan immers zomaar opdoemen als we milieuvriendelijk opgepropt in de trein zitten. De hippe zakenvrouwen hebben helemaal geen notitieboekje nodig, die hebben die leuke gadget al; de minilaptop.

En ondanks de inhoud is er maar één ding waar bijna iedere modebewuste vrouw het mee eens is. Ooit zal die in de kast liggen. Een echte Chanel-tas. Met een film als Coco Avant Chanel in ons achterhoofd houdend helemaal onmisbaar. Wie smacht er niet naar een prachtige klassieke tas? Wie wil er niet net als de elite met de mooiste tas die er is over straat? En dan niet om te zien of om gezien te worden, maar gewoon het gevoel dat de leren tas die over je arm hangt he-le-maal van jou alleen is. De tas waar ongetwijfeld iedere vrouw jaloers op zal zijn. De tas die je alle andere tassen laat vergeten. De tas zonder schreeuwend logo die we bij louche winkeltjes in belastingvrije grensdorpjes of op de markten van Parijs vinden. Nee, de tas die stijl heeft. De tas die stijl uitstraalt. Díé tas bedoel ik.

Ja, Coco is er een die met haar chronische sigaret écht vrouwen inspireert. Haar tas is de accessoire die iedere vrouw in de kast moet hebben hangen. De handtas die je stijl bepaald. De meest tijdloze en klassieke handtas ooit. De handtas die je meebrengt tijdens ‘Sex-and-the-City’-avondjes, maar ook tijdens een date met je vriend.
Ha, en ik kan nog niet eens een Ray-Ban betalen.

Deze column werd eerder gepubliceerd op Fashion Diva.

3 Reacties op “Fashion Diva: De handtas

  1. ‘Inspiratie kan immers zomaar opdoemen als we milieuvriendelijk opgepropt in de trein zitten. ‘

    Schitterende zin :)

    Like

  2. haha, vandaag gebruikte ik die huuuge primark (ja, echt!) tas van 2 euro (ja, ook echt!) maar ik zou best een chanelletje willen, daar niet van.

    Like

Reacties zijn gesloten.