TED.nl: Zwarte beat ging uit fietsen


Het is echt niet zo dat ik een enorme liefhebber ben van muzikanten die pedofiele handelingen schijnen te verrichten, maar toen ik hoorde dat Michael Jackson dood was, was ik in shock. Nog geen uur voor ik mijn alom geliefde Twitter opende, had ik ‘Beat It’ gedraaid op een feestje van een vriend. Ik ga nog eens plaatjes draaien. Nu voel ik me namelijk een beetje schuldig. Ik draai ‘Beat It’, en Michael ‘beat’ ‘m. Letterlijk. Een beetje bizar ook da Nu.nl, de site vol nieuws, lifestyle en achterklap, het bericht ‘Michael Jackson overleden’ om half twaalf publiceerde. En wie stond er om half twaalf doodleuk plaatjes te draaien? Juist, ik.

Niet dat ik, zoals ik zal hierboven vermelde, een groot fan ben van Michael, ik wist niet eens dat hij aan huidkanker leed. Dat is nou niet bepaald een grote verrassing voor ons als nuchtere Hollandsche burgers, de geboren en getogen neger was op zijn tijd van sterven, en veel eerder ook blank. Maar toch ben ik een beetje in shock. Ik voel me écht schuldig.

Misschien moet ik me ook niet heel erg schuldig voelen. Het is was immers een verzoeknummer. Maar ik was wel degene die met de computer overweg kon, wij werken helaas niet met het zwarte goud. Ik was degene die na het verzoek van een feestende bezoeker zei: ‘Typ eens ‘Beat It’ in.’ En zo geschiedde het. Het was dus toch een beetje mijn schuld dat Michael ‘m smeerde. Of beter gezegd, dat Michael zei dat we ‘m moesten smeren. Want natuurlijk schreef Michael dit nummer niet voor zichzelf. Hij schreef dit voor iemand anders. Schreef hij dit nummer überhaupt zelf? Was hij daar wel muzikaal genoeg voor? Het zal toch wel, hoe komt men anders aan zijn eigen Nooitgedacht Land? Ooit hoorde ik zelfs dat hij zo diep in de schulden zat, dat hij nog ongeveer tweeëntwintig jaar nummers moest schrijven. Nou, de laatste zeventien jaar zijn er niet meer van gekomen, schat ik zo.

Ondanks mijn schuldgevoel is er één vraag die mij rest. Wie krijgt Neverland? Voor mij is het te laat mezelf over te geven aan de zanger, dus ik zal het ongetwijfeld niet worden. Maar goed ook, anders moest ik nog zeventien jaar liedjes schrijven. En ik denk niet dat er veel potentiële hitjes uit mijn computer komen. Mijn toekomst is dus veilig gesteld. Maar wie is er dan wel verdoemd tot het zeventien jaar lang schrijven van liedjes? Het antwoord lijkt me duidelijk. Niemand. Vanaf vandaag zullen platenzaken winst draaien. Jong en oud zal platen kopen, stiekem was hij toch wel een idool. TMF zal een uitzending wijden aan de zanger. Ook de publieke omroep zal niet veilig zijn. Heel 3fm zal in het teken staan van Michael, en ook De Zomer Draait Door zal ongetwijfeld een herdenkingsuitzending aan de zanger wijden. Dit had Michael veel eerder moeten doen. Dood gaan helpt iedereen uit de schulden.

Al met al is het tragisch. Maar goed, om een legende te worden, moet je nou eenmaal tragisch aan je einde komen. Anders was iedereen John Lennon en Tu-Pac ook al lang vergeten.

Deze column werd eerder gepubliceerd op TED.nl.

9 Reacties op “TED.nl: Zwarte beat ging uit fietsen

  1. Wij zaten midden in een verbouwing. Ons huis helemaal leeg, stoffig en vies. Onze slaapkamer een chaos en daar zat ik eenzaam en alleen (met een fles wijn en Japanse mix) CNN te kijken naar alles wat er gebeurde. Tja, je moet wat dan.

    Enne, off topic, morgen is de huisarts waarschijnlijk vanaf 08.30 uur open. ;-)

    Like

  2. Voorstel: Draai op een volgend feestje een hoop nummers van Madonna…En voel je daarna vooral niet schuldig. Dan zal ik hopen dat het echt zo werkt!

    Like

  3. Hai Inglise,

    Toch blijf ik het zonde vinden dat Michael is gestorven. Keek er naar uit om hem zijn show te zien doen. Op de TV dan wel, want kaartjes had ik niet ;)

    Het idee was om met zijn shows in Londen zijn schulden af te betalen, maar het is inderdaad waar dat hij door gestopt te zijn met admenen ook al een heel eind komt (al dan niet verder).

    Groetjes Linda

    Like

  4. Ja hij is nu wel echt een rage geworden hé. Ze zeggen wel vaker dat je eerst dood moet gaan voordat je het grote publiek gebereikt. Dat was hem dan al wel gelukt, maar niet de nieuwere generatie.
    Zijn liedjes zijn oké, maar hij is voor mij geen ‘king’.

    Oh en hardstikke leuk geschreven zeg!

    Like

  5. Hee meissie,

    Het is inderdaad een advies van dat jij zei. Want ik wist helemaal niet dat je dat kon op het mbo! Deze opleiding kan je alleen maar in Utrecht volgen, of alleen ergens in Friesland! ;)

    Leuk verhaal over Michael Jackson! (H) Beat it is een top nummer ;).

    Like

Reacties zijn gesloten.