Busperikelen. Wederom.


Gaarne zou ik nog even mijn gal spuien over lijn 2 in Amersfoort, van busmaatschappij Connexxion.

Zaterdag overkwam me het perfecte. Ik was op de juiste plek op de juiste tijd. In de bus, die overigens te laat was. Er stapten twee jonge mensen met een felgele jas aan. Ik dacht dat ze net klaar waren met leden werven voor één of andere vreemde organisatie, en nu eens naar huis gingen. Ik schrok me dan ook wezenloos toen de twee opstonden en de mensen voor en achter mij allerlei dingen begonnen te vragen met klemborden onder hun armen en potloden in hun jaszak. Ietwat geergerd haalde ik mijn iPod uit mijn oren en keek ik de jongen die mij wat vroeg aan. ‘Hooi! Wij zijn van het ministerie Verkeer en Waterstaat. We komen deze buschauffeur checken, zou je een enquête willen invullen voor ons?’ Mijn gezicht klaarde op, ik was die ochtend te laat op mijn werk aangekomen omdat bus 11.54 niet kwam opdagen. ‘Erm… ja! Graag! Mag het ook gewoon over lijn 2? Over deze buschauffeur heb ik weinig te klagen.’ Dat mocht ook, en zo begon in aan de enquête.

Het was niet helemaal eerlijk, want er was geen ruimte om in te vullen dat mijn bus de laatste drie weken al vier keer niet was komen opdagen, zomaar voorbij bezette bushaltes was gereden en steevast tien minuten te laat was. Tot overmaat ramp waren er voor mijn tentamen engels twee bussen niet komen opdagen. Toen de bus eindelijk kwam, hield ik mijn OV-jaarkaart omhoog en stampte ik laaiend naar binnen. De buschauffeuse draaide zich naar het gangpad en riep ‘Sjoow. Goedemorgen, arrogant wijf!’ Dit mens -mens?- beest moest ontslagen worden. Sjow behandel je je klanten niet. Theoretisch gezien betaal ik gewoon voor deze rit, en nog theoretischer gezien zou ik geld toe moeten krijgen omdat twee bussen niet kwamen opdagen. Maar nee. Het enige wat ik kreeg was ‘arrogant wijf’. En dat terwijl ik na een jaar bijna dagelijks bussen nog altijd vriendelijk was als de bus weer niet kwam. Eén blonde del en mijn beeld over Connexxion is nog verder verwoest.

Goed, dat kon ik niet aangeven, maar ik kon wel aangeven dat deze bus steevast te laat kwam. De buschauffeurs van deze lijn hebben een duidelijke aversie tegen op tijd zijn. ‘Iedereen vindt deze lijn slecht.’ hoorde ik achter me. ‘Ja, als alle enquêtes slecht zijn, krijgen ze een boete.’ Antwoordde de ander. Mijn ogen lichtte op. Als dit lijn twee zou dwingen tot goede service, dan zou dit mijn zoete wraak zijn. Plus een klachtenbrief naar het hoofdkantoor waar precies in stond beschreven welke buschauffeuse op welke dag op welke lijn en op welke tijd zo bot was geweest. Plus al die andere keren dat de bus niet was gekomen, en ik, die altijd twee of drie bussen te vroeg neem, weer eens te laat kwam. Nog een uur eerder weggaan, lijkt me geen slim plan.

Mijn enquete was ingevuld. En snel ook. Stiptheid van deze route op de schaal van 1 tot en met 10: 1. Incidenten op de schaal van 1 tot en met 10: 1 keer uitgescholden door de buschauffeuse, vaak genoeg overgegeven door te snel optrekkende buschauffeurs. Wraak is zoet, zegt men wel eens. Meestal ben ik tegen wraak, het keert zich vanzelf wel eens tegen je. Maar nu is het mijn beurt. Lekker puh, Connexxion. Ga het maar eens goed doen.

13 Reacties op “Busperikelen. Wederom.

  1. De vraag is of ze ook wat met zo’n enquête gaan doen. Het openbaar vervoer is altijd al belabberd geweest en de mensen worden steeds onbeschofter. Gelukkig maak ik zelf nooit gebruik van de bus en hoef dit niet mee te maken. Misschien zouden meer mensen hun beklag gaan doen…wie gaan ze een keer luisteren :)

    Like

  2. Groot gelijk! Personeel is sowieso zeer onvriendelijk in het openbaar vervoer! En mijn bus komt in de avond ook vaak te laat, oké je komt daardoor niet te laat op je afspraak, maar als je om half 7 of half 8 staat te wachten omdat je naar huis wilt, het koud is en je honger hebt dan vervloek je die mensen echt!

    Like

  3. Hey Inge, mooie blog. Benieuwd of jij nu een gratis account hebt of dat je aan de html hebt gesleuteld. Ik vind deze theme namelijk ook erg mooi, maar twijfel nog… Misschien haal je me over ;-).

    Arjen

    Like

  4. ik zit trouwens in het tweede jaar van Media & informatie management op de hva ;) en ik was dan ook geheel illegaal in Stef’s vorige week, hehe

    Like

  5. Yellow!

    Hahah, wat ben ik blij dat k nooit met de bus rij! XD
    Je schrijft ontzettend goed! Ö

    En dankjewel voor de tips. Ik ben van plan er inderdaad wat mee te gaan doen en misschien wel een boekje ofzo in mn tas te stoppen om highlights in op te schrijven van mijn ideeën, dankjewel, nogmaals! =D

    E>

    Like

  6. En gelijk heb je! Hier rijden ze tegenwoordig onder een andere naam en voor de paar keer per jaar dat ik in een bus zit doen ze het nog prima.

    Like

Reacties zijn gesloten.