De NS zei nog zo…


Negatief reisadvies. Dat was wat de NS zei. Niet subtiel, niet stiekem, we kregen nog net geen flyer door de brievenbus. Dat kon ook niet met deze extreme weersomstandigheden. Nee, de NS gaf negatief reisadvies op het nieuws, op internet, TV, radio, op de stations adviseerde men zelfs terug te gaan naar waar men vandaan kwam. En toch al die reizigers.

Op het moment dat er maar twee treinen, maximaal twee treinen naar een bepaalde bestemmning rijden, en ook nog een stoptrein, dan is de trein snel vol. En dat is nou precies waarom de NS adviseerde om gewoon even een dagje niet met de trein te gaan. Het was ook mijn plan om niet weg te gaan, maar nood breekt de wet, en werk in Utrecht ook. Ik woon immers in het pittoreske Amersfoort, dus ik moet wel met de trein naar mijn werk. Geloof me, ik had het liever niet gedaan.

Of de bus kwam was natuurlijk al vraag één. Dapper, vol goede moed en met iets te weinig kleren aan banjerde ik naar de bushalte. Ik stond nog geen kwartier te wachten of er kwam een bus. En zelfs als er geen sneeuw ligt is het uitzonderlijk dat lijn 2 binnen een kwartier komt. Ondanks dat mijn tenen wel koud waren, stapte ik toch ietwat dankbaar de bus in. Ik zette mijn tenen op de zilveren rails die prima dienst doet als verwarming. De bus reed behoedzaam en rustig weg. Het maakte me niet heel veel uit. Het was immers nog maar half 12. Ik hoefde pas om 1 uur op mijn werk te zijn. De bus reed rustig en netjes en kwam na een klein half uur op het station aan.

Met nog steeds koude voeten liep ik naar binnen. Ik keek op de borden en probeerde door de niet rijdende treinen te zien of er ook nog eentje wel reed. De stoptrein. Via Den Dolder, Bilthoven en Overvecht. Hij zou vertrekken om 12.17. Ik moest nog zeventien minuten wachten. Het deerde niet. Er kwam een trein en hij kwam op tijd. Tenminste, met deze trein zou ik op tijd zijn. Terwijl ik me stevig vasthield aan de leuningen in de stationshal, schaatste ik naar perron 4a. Het perron was rustig. Ik besloot in het glazen huisje te gaan zitten in de hoop dat het nog enigzins warm was. De tijd verstreek. Langzamerhand werd het 12.17. Geen trein. 12.20. Geen trein. 12.25. Nu was ook de informatie op de borden kwijt. 12.30. Het perron stroomde vol. 12.40 ´Dames en heren. De stoptrein naar. Den Dolder. Bilthoven. Utrecht Overvecht. En. Utrecht Centraal. Vertrekt van spoor. 4a.´ Een teken van leven, eindelijk. 12.43. De stoptrein kwam binnen. Een hele lading mensen kwam naar buiten. Een nog grotere groep stond buiten. De NS zei nog zo, niet reizen met de trein als het niet moet! Het gros praatte over leuke dagjes Rotterdam, Utrecht en andere steden waar ze lekker konden winkelen.

De trein was leeg. Wij, wachtenden stapten er in. Ik vond een plekje. Eindelijk begon de trein te rijden. Dankzij de overvolle coupe begonnen mijn tenen en handen te warmen. Eindelijk kreeg ik weer gevoel. Die reis verloor ik mijn sympathie voor amusementsreizigers tijdens de sneeuw. En ook voor hypogondrische mensen. ´Sorry, ik kan mijn benen écht niet intrekken. Stap er maar over heen en zie maar hoe je gaat zitten.´ Maar ik zat. Mijn telefoon ging. ´Ingelise… Ik weet niet of het slim is om te komen, blijf maar in Amersfoort, je komt niet meer thuis.´ Maar station Bilthoven was al geweest. Te laat. Ik zou stranden in Utrecht.

4 Reacties op “De NS zei nog zo…

  1. Haha, echt heel leuk geschreven! Ik vind jou schrijfstijl zoo geniaal, echt waar! En ik ben heerlijk thuisgebleven… en ik was al blij genoeg dat ik voor de vakantie op vrijdag vrij was, dus ik heb gelukkig nergens last van gehad (zit in Utrecht op school)!

    …Ach, de sneeuw is nu bijna verdwenen en er komt alleen ijzel en regen aan… en nog een beetje sneeuw. Iets minder. Maar toch beter denk ik zo. :)

    xoxo

    Like

  2. haha nou ben ik toch wel benieuwd hoe het verhaal is afgelopen hoor!

    en ik ben inderdaad lekker dagje thuis gebleven die vrijdag. en daarna vakantie. werk was wel ineens prut te bereiken. paps&mams hebben af en toe gebracht, nog een keer met de bus naar huis gegaan en later moest ik toch echt de fiets wagen en lopen waar nodig.

    ben blij als de sneeuwtroep weer weg is.

    Like

  3. Hihi leuk geschreven! Hoe ben je thuisgekomen? Echt hoor.. Waarom gaan mensen winkelen op dagen dat er wordt geadviseerd om thuis te blijven.. Ze kunnen toch wel een paar daagjes wachten, of in het eigen dorp gaan?
    Kus Kus Martine

    Like

Reacties zijn gesloten.