Tram 5.


Ik heb er heel lang over nagedacht hoe ik de laatste dagen van mijn OV-jaarkaart zou doorbrengen, voor het pasje mij niet meer gratis zou brengen waar ik was. Aan Amstelveen had ik niet gedacht, omdat ik op bizarre wijze best ben getraumatiseerd door Amstelveen. Ik weet niet meer waarom, maar ik durf nooit naar Amstelveen. Ergens vind ik het een beetje een enge stad. Dorp. Gehucht. Iets in die richting. Maar nood breekt de wet, dus toen filiaal Amstelveen belde of ik een dagje wilde werken kon ik geen nee zeggen. Dat lag overigens niet aan Amstelveen maar aan mijn onvermogen nee te zeggen. Amstelveen.

Het was al dik een jaar geleden dat ik voor het laatst naar Amstelveen was geweest. Om dezelfde reden, winkelpersoneel is schaars in Amstelveen. Die keer was ik via Schiphol gereisd, met de trein naar Schiphol CS en vervolgens met de bus om heel het vliegveld heen. Ik had de dag van mijn leven, maar aangezien ik bijna zelf ga vliegen en het een beangstigend idee vind, misschien vooral omdat ik voor het eerst vlieg en helemaal alleen en moet overstappen in Zurich, dat terzijde, ik besloot via Amsterdam te gaan. Ik had dat ook al eerder gedaan, me de bus om precies te zijn. De bus ben ik inmiddels flink beu. De tram daarentegen is nadat ik in Den Haag kwam mijn nummer één aan openbaar vervoersmiddel. Ik besloot dus met de tram te gaan. Welke tram ik moest hebben wist ik niet, maar er hing vast wel één of andere idioot rond op Twitter die het nodig vindt in Amstelveen te wonen. Dat bleek niet het geval, maar gelukkig wonen er ook nog mensen in Amsterdam die wel eens met de tram gaan. Ik moest met tram 5. Tram 5.

Tram 5 is één van de leukste attracties op de hele wereld. Waarschijnlijk zeg ik dat na mijn eerste keer vliegen over vliegtuigen en als ik ooit nog eens naar de Efteling ga zeg ik het over de grootste achtbaan daar, of over die enge pop met die lange nek. Ik ben inderdaad nog nooit in de Efteling geweest, en dat is soms best frustrerend. Maar goed, tram 5 dus. Tram 5 rijdt door heel Amsterdam. Mijn liefde voor Amsterdam is de laatste tijd steeds een klein beetje meer gaan groeien. Als winkelstad heb ik eigenlijk een enorme hekel aan Amsterdam, omdat ik er nooit wat leuks kan vinden. Maar ik reed door Oud Zuid. Toen werd ik verliefd.

Ik vroeg me af of ik nog rijke of beroemde mensen tegen zou komen naast het huis van Victor & Rolf. Ik zag Van Gogh inderdaad, maar dat was om een uitvergrootte poster op zijn museum. Toen bedacht ik me dat rijke en beroemde mensen waarschijnlijk niet de tram nemen, maar de Mercedes, Bentley of BMW. De tram zat inderdaad ook vol arbeiders als ik en studenten, niet als ik. We reden langs de mooiste panden, straten, huizen en plekken van Amsterdam. Op een bizarre manier betrok de lucht toen we Oud Zuid binnenreden. Ongegeneerd keek ik naar buiten. Ik zat op het puntje van mijn stoel. Deels om te genieten van het uitzicht, maar grotendeels om niet de juiste uitstaphalte voorbij te rijden. Dat kon ook niet, want ik moest naar het eindpunt. Een lege tram stopte in Amstelveen. Ik stapte de tram uit. Toen begon het echte avontuur. Niet verdwalen in de stomste stad op aarde. Maar wat zou dat deren, verdwalen in Amstelveen. Niet dat ik er dood gevonden wil worden, maar toch. Ik was in Amsterdam geweest. En ik had besloten dat ik rijk zou worden en in een prachtig appartement zou wonen. Ooit. Als ik later groot ben.

Disclaimer: Mocht je enthousiast zijn geworden voor tram 5, vergeet dan niet dat de tram in kwestie niet helemaal rijdt.

3 Reacties op “Tram 5.

  1. Pingback: Lieve Blog, « De gebundelde verhalen van Ingelise·

  2. Nog nooit naar de efteling geweest? Jij mist een stukje opvoeding! haha

    Maar het komt wel goed met je tramliefde hoor, alsof daar ooit in wordt gecontroleerd ;)

    Like

  3. Je begint het eindelijk te snappen dat je Amsterdam moet omvatten als de Kalverstraat en de Nieuwezijds Voorburgwal, maar juist de mooie stukjes moet opzoeken. Amstelveel is trouwens heel erg, het is een soort Den Haag-Ypenburg maar dan in jaren 60 stijl.

    Tipje voor jou: ga een keer met tram 26 naar IJburg. Dat is heel anders Amsterdam. Of neem tram 2, die gaat ook door Oud-Zuid. Of tram 3, die gaat door De Pijp (jaja, dit som ik allemaal uit mijn hoofd op~@!@!@). En trouwens ga je trouwens niet met de metro naar Amstelveen, is trouwens wel sneller ;-)

    Like

Reacties zijn gesloten.