HUmedia: Voor de vierde keer examen.


Dit stuk is speciaal geschreven en dus ook eerde gepubliceerd op HuMedia.

Eigenlijk heb ik tot op heden gedacht dat wanneer je voor het eerst een tentamen op de Hogeschool Utrecht maakte, je niet harder geïntimideerd kon worden. Nou ja, dat was toen ik mijn eerste tentamen maakte, daarvoor was ik ervan overtuigd dat examens het engste ter wereld waren. Nu vertelt je studiebegeleider je dat het een ontzettende ramp is als je niet ingeschreven bent. Docenten dreigen je tentamen te verscheuren als je af lijkt te kijken of voor het halve uur weg gaat. De mensen in de hermetisch afgesloten ruimte dat het FBO schijnt te heten kijken je iedere keer met een boos oog aan als je langsloopt. Tenzij je de kas komt spekken omdat je je collegekaart bent vergeten. Op één of andere manier zijn ze dan op z’n allervriendelijkst.

Maar de Hogeschool Utrecht blijkt nog beter in intimideren als je je inschrijft voor de toets van Journalistiek. Dat Journalistiek een lik verf krijgt, weten we inmiddels allemaal. Dat is ook bij de commissie die de toets regelt duidelijk. Wekenlang heb ik iedere dag bij de brievenbus gewacht tot er een mooie, grote envelop met uitnodiging op mijn mat zou vallen. Maar nee. Op een brakke donderdagochtend opende ik mijn email en zat daar een goedkoop mailtje in. Het mailtje begon vriendelijk met ‘Beste aankomende student(e)’. Dan wordt er verteld dat je mee mag doen met de toets, tenzij je na 10.50 binnenkomt in de Vechtse Hallen. Het staat er in dikgedrukte, grote en boze letters. De vijf bijlagen van de mail bestaan uit nog bozere teksten. En ik maar denken dat de tentamens op de HU, of zelfs middelbare school examens intimiderend zijn. Niets is minder waar.

Zo mag ik niet naar binnen zonder identiteitsbewijs en uitnodiging. Heb ik geen identiteitsbewijs dan mag ik niet meedoen aan de toets. In de zaal, een tenniszaal, benieuwd of het vol Ufjes zit, zal een klok aanwezig zijn. Ergens ben ik bang voor klokken. Het leven gaat me altijd al veel te snel. Zeker als ik een toets over actualiteiten maak waar ik maar een half uur voor heb. Of een schrijfvaardigheidstoets waar ik maar vijfenveertig minuten voor heb. Organisatie, enig idee hoe ontzettend overbelastend voor je handen dat is? Ik ben inmiddels hard aan het oefenen om met links te schrijven, zodat ik kan afwisselen. Daarnaast mag ik de zaal niet verlaten voor het blok afgelopen is. Dat betekent dus een plastuitje mee of een medische verklaring fiksen.

Dan is het tijd voor een uur pauze. Een uur. Een uur om oefentherapie cesar toe te passen op je overbelaste handen. Een uur waarin diverse horecagelegenheden in de buurt zijn. Zeiden zij tegen het frituurmonster. Als dat tergend lange uur dan over is zullen alle studenten in spé zich echt moeten bewijzen. Inzicht in media, in hoeverre ben je bekend met veelvoorkomende journalistiek uitdrukkingen? Half uur. Motivatie en CV invullen. Ik citeer: “Geen aanbevelingsbrieven e.d. meenemen, die nemen wij niet aan”. Dertig minuten. Algemene ontwikkeling: twintig minuten. Tenminste, bijlage één zegt een half uur, bijlage twee zegt twintig minuten.

Bijlage drie (vier en vijf zijn een routebeschrijving en een schrapkaart) ontfermt zich over de gang van zaken na de toets. Van de hondermiljoenmiljard worden er in totaal driehonderdzestig toegelaten, waarvan zo’n honderdvijftig dankzij de toelatingstoets. Waarvan een top honderdvijftig wordt gemaakt. Waarvan ik na een paar regels ben gestopt met lezen omdat de zenuwen me een langzame dood laten sterven. Om die toets maak ik me geen zorgen meer. Om alle rompslomp er omheen wel. Waarschijnlijk vergeet ik mijn identiteitsbewijs of uitnodiging. Of krijg ik een blaasontsteking. Of kneus ik mijn hand. Of val ik van mijn fiets. En wedden dat ik verdwaal in het grote boze Overvecht? Dat ik uren sta te bibberen in de regen en kou? Ja, zaterdag gaat het regenen en koud worden, want het wordt een sombere dag. En daar hoort somber weer bij. Het voelt weer zo middelbare school. Zo examen doen. Ik vond drie keer examen doen wel genoeg. Toch maar naar de CHE?

2 Reacties op “HUmedia: Voor de vierde keer examen.

  1. Haha en hoe is het uiteindelijk gegaan? Of heb je het nog niet gemaakt?

    Stom trouwens dat je moet blijven zitten als je klaar bent, bij mij mag ik al na 10 minuten weg als ik dat zou willen.

    Like

  2. Pingback: Tweets that mention Voor de vierde keer examen. « De gebundelde verhalen van Ingelise -- Topsy.com·

Reacties zijn gesloten.