Waarom Pownews zo verschrikkelijk is.


Als fervent lurker van GeenStijl en zijn knuffelhufter Rutger ben ik met de komst van het nieuwe publieke bestel uiteraard meteen gaan kijken naar Pownews. De proefuitzendingen via internet had ik natuurlijk gevolgd, dat was bar slecht. Maar, zo werd mij verteld, had Dominique Weesie een presentatie- en autocuecursus gevolgd. Slechter kon het niet worden, dus zat ik die eerste keer netjes voor de TV.

De eerste afleveringen waren een bron van vertier. Niet zozeer dankzij Pownews, maar vooral dankzij Twitter. De presentatie van Weesie is er tot op de dag van vandaag niet beter op geworden, en dat heeft men geweten via Twitter. Aangezien er op Twitter de leukste komedianten rondlopen kon het lachen je bijna niet bespaard worden. Tegenwoordig zijn de kijkcijfers van Pownews zo laag dat er niet meer genoeg mensen over zijn om er überhaupt over te twitteren.

Wat er mis is met Pownews is vrij simpel. Ik kan natuurlijk weer eeuwig gaan doorzemelen over Weesie’s slechte presentatiekunsten. Want eigenlijk is dat ook grondig mis. Dus dat ga ik ook gewoon doen. Het feit dat er geen ‘lekker wijf met brains en presentatiekunsten’, zoals iemand het laatst verwoordde staat, brengt me in de war. Niet dat ik graag naar lekkere wijven kijk, ik kijk liever naar mooie mannen. Verzin zelf maar een aantal clichématige mooie mannen. Buiten dat is GeenStijl een medium met veel mannen in de fanbase. Aangezien het immer rozige kleurtje terugkomt in beide media, zullen de meeste fans wel meeverhuisd zijn naar de televisie en radio. Waar is dus het lekkere wijf?

Dan hebben we nog, om maar even over die presentatiekunsten door te zemelen, de presentatietekst. Ik zou niet weten wie die schrijft, maar het zal ongetwijfeld een (oud)GeenStijl-redacteur zijn. De teksten die Weesie soms in sneltreinvaart en zonder leestekens van zijn autocue opleest, zijn niet meer dan kant-en-klare stukjes  die zo op GeenStijl gepubliceerd kunnen worden. Tja, televisiemakers, geschreven pers, dan wel papier als digitaal is wat anders dan televisie. Al voelt het nu wel even als een voorleesverhaaltje voor het slapengaan. Mits Weesie zijn leestekens niet vergeet.

Iedere avond zit ik weer bedroefd naar het rozige decor in mijn televisie te kijken. Hopend op een goede aflevering van Pownews. Daarna barst ik meestal in tranen uit. En toch trap ik er iedere keer in. Iedere avond kijk ik weer. Ze doen blijkbaar wel íéts goed.

9 Reacties op “Waarom Pownews zo verschrikkelijk is.

  1. Dat hele powned/geenstijl/pownews trekt me eigenlijk niet dus ik moet ook bekennen dat ik de show nog nooit heb gezien. Maar zo te lezen heb ik weinig gemist.

    Like

  2. Ik vind het eigenlijk wel een leuk programma. Heb vanavond weer hard moeten lachen. Volgens mij behoor ik tot de doelgroep: rechts en hoogopgeleid.

    Like

  3. En dat is het. Je gaat tóch kijken, omdat je hoopt dat er nog iets van die arme, doch blind-trotse, jongens terecht komt. Nee, weer niet. En je drukt de tv uit en smijt de afstandbediening geïrriteerd in een hoek.

    Jammer dat de heren in het roze te geil zijn geworden van Rutger’s momentje met Vogelaar, waarmee GS, naar eigen zeggen, voor het aftreden van de geplaagde minister heeft gezorgd. Het was een eenmalige, geniale toevalstreffer. En op die ene zeepbel drijft het hele Pownews-circus. Nee, ik noem niet Powned, want de radio die ze maken vind ik zelf erg vermakelijk om naar te luisteren. Al hoop ik dan weer dat ze zichzelf niet serieus nemen.

    Nee, Pownews. Het heeft iets van de “Jakhals Kutlul” parodie van Henry van Loon (zoek maar op YouTube: DWDD in 3 minuten). De vergelijking treft als Rutger weer naar Den Haag gaat om een gewaagde, grappige of stuitende uitspraak te vangen op het Binnenhof. De politici aldaar trappen er allang niet meer in en voor, bijvoorbeeld, een Mark Rutte is het allang een opluchting als het snotaapje van de Nederlandse (om niet Haagse te zeggen) journalistiek er weer aan komt huppelen met zijn roze plopkap. Even stoom afblazen en iets grappigs zeggen in een andere camera dan die van de NOS of RTL. Vervolgens nog even een knipoog en/of een schouderklop naar elkaar en er staat weer een topitem.

    Dat Pownews heeft nog wat te leren. Het zou zomaar kunnen, dat ze het ooit nog eens gaan doen. Aan de andere kant zal het ze wel weinig doen. En dan wijs ik op de instelling waarmee ze het publieke bestel zijn ingestapt. Want ze krijgen toch wel hun geld en mogen vijf jaar blijven. Dan maar lekker lol trappen. Ach, enig vermaeck geeft dat ook wel. Maar Hilversum omtrappen, laat staan opblazen? Nah. Dan moet er toch nog iets meer buskruit bij.

    Like

  4. Pingback: Tweets that mention Waarom Pownews zo verschrikkelijk is. « De gebundelde verhalen van Ingelise -- Topsy.com·

  5. Vanavond was al helemaal om te huilen…

    Kanttekening: lekker wijf zit er wel in hoor, al is het wel een VVDer(t). Maar dat ben jij ook, hihi.

    Like

Reacties zijn gesloten.