Kunst voor de normale mens.


Stel je het eens voor, dat je op Times Square staat. 6000m2 aan lichtjes met eeuwig durende reclame van miljoenenconcerns. Maar wat als we al die reclame zouden vervangen voor kunst? Kunst in plaats van reclame.

Op een dag kreeg Justus Bruns (22) een ingeving: de reclameborden op Times Square voor een paar uur veranderen in kunst. Hij noemde het ‘Times Square to Art Square’. Het idee lijkt simpel. Alle lichten op Times Square gaan even uit. Wanneer ze weer aangaan staat er geen reclame op de billboards, maar kunst. Een ogenschijnlijk onhaalbaar idee. “Toen ik voor het eerst op Times Square stond, dacht ik: waar ben ik aan begonnen?”

Dat tripje naar New York was namelijk niet wat hem op het idee bracht. Integendeel. Hij kreeg gewoon opeens het idee om alle reclame te vervangen door kunst. “Kunst is altijd zo elitair. Je moet betalen om drie schilderijen in een kamertje te zien hangen. En dat terwijl kunst zo inspirerend is.” Vindt Justus. Dus vond hij het een goed plan om alle reclame te vervangen voor kunst. Niemand nam dit ambitieuze idee serieus. Totdat hij in december 2009 besloot het maar gewoon te doen. Alleen. In precies één nacht bouwde hij een website. Vastberaden als hij is staat er inmiddels een heel team achter Justus die er stuk voor stuk in geloven dat dit waarheid gaat worden. Het is een team van kunstenaars, juristen, financiële experts, communicatiedeskundigen en zelfs een blogger. Ieder met zijn eigen specialiteit.

Positieve brutaliteit
Maar: hij wilde ook naar New York. Want vanuit Nederland alle billboards op Times Square veranderen is vrij lastig. Zonder geld naar New York vliegen is lastiger. Dus besloot Justus kartonnen panelen te beschilderen en te verkopen. Die dingen worden misschien nog eens geld waard. Van dat geld vloog hij met een vriend naar New York. Daar schrok hij een beetje. Naar eigen zeggen was het maar goed dat hij er nog nooit was geweest. Anders had hij het idee nooit doorgezet. Nu deed hij dat wel.

Waarom Justus het idee doorzette? “Ik ben een lamlendige student uit Delft met een gek idee. Als ik dit voor elkaar kan krijgen, dan kan iedereen het. Mensen blijven zo zitten in die nine-to-five-flow in plaats van te doen wat ze echt leuk vinden. Je moet risico’s nemen. Je moet op je bek gaan, falen.” Volgens Justus is er maar één manier om te bereiken wat je wilt. “Ik noem het positieve brutaliteit. Ooit stond ik in Milaan tegen de baas van Keepod te vertellen dat ik één van de beste onbekende designers uit Nederland ben, terwijl ik hem liet zien wat ik allemaal had gedaan. Vervolgens heb ik twee weken in Milaan gezeten om te adviseren.”

Kunstzinnige feestjes
Om het idee te promoten organiseert TS2AS (Times Square to Art Square), inmiddels een stichting een launchparty: de TS2AS PRPRTY. Maandag 18 oktober zal er in de MuzyQ in Amsterdam een groot feest plaatsvinden. Er is, uiteraard kunst. Grootse kunst. Er is muziek. Volgens de stichting om ‘een voorproefje te geven hoe dat eruit gaat zien.’ Ook zal er binnenkort in New York een soortgelijk feest zijn. Gewoon. Om te vieren dat het kan.

Meer informatie vind je op de site, Facebook of twitter. Een kaartje voor het feest haal je hier.

2 Reacties op “Kunst voor de normale mens.

Reacties zijn gesloten.