Dingen die op de basisschool geleerd zouden moeten worden.


Sommige dingen die volslagen normaal zijn, zijn voor sommigen nog wereldvreemd. Daarom stel ik voor deze dingen mee te geven aan kinders op de basisschool. Het is maar een tip. Voor in het lespakket “Algemene Ontwikkeling & Fatsoen”. Ja, ik weet het, fatsoen op het internet bestaat niet. Maar in het echt nog wel. Geloof ik.

Het verschil tussen links en rechts
En dan niet zozeer tussen linkse en rechtse politiek. Al moest ik stiekem een traantje wegpinken toen een student Journalistiek vroeg wat het verschil tussen linkse en rechtse politiek was. Gelukkig staan dat soort dingen gewoon op het grote boze internet. Google is uw beste vriend. Buiten politiek is er ook op straat een verschil tussen links en rechts. Zo wordt ons van kinds af aan geleerd dat we aan de rechterkant van de weg moeten fietsen. In landen als Engeland is dat aan de linkerkant, maar dat laten we nu even buiten beschouwing. Wanneer u op een trottoir loopt, voor sommigen is lopen op het trottoir een tip op zich, is rechts aanhouden best een goed idee. Het levert een boel vrolijke blikken op, u botst namelijk niet non stop tegen iedereen op. Simpel doch efficiënt.

Roltrappen zijn geen hangplaats
Mensen moeten zich, in tegenstelling tot hierboven, echt eens houden aan het walk left-idee. Als een roltrap volstaat moet er namelijk niet boven, of juist onderaan stilgestaan worden. Dan krijg je namelijk een lopend band die vastzit-effect. Alle mensen op de roltrap kunnen niet verder, waardoor ze van de roltrap afvallen. Voor de mensen daarachter geldt hetzelfde. Zo ontstaat er een hilarisch domino-effect wat redelijk pijnlijk kan aflopen. Als u dus van de roltrap afstapt en niet weet of u links of rechts moet: loop heel even rechtdoor. Om zware ongelukken te voorkomen. Het walk left-idee is overigens stilstaan op de roltrap aan de rechterkant, lopen aan de linkerkant. Er zijn namelijk wel eens mensen met haast en soms zijn er alleen maar roltrappen. Ja. Echt.

Gedag zeggen is best leuk
Zowel tegen een semi-bekende als tegen een wildvreemde. Afgelopen donderdag stond ik om negen uur naast mijn fiets. Normaal gesproken word ik daar niet geheel gelukkig van. Maar de bouwvakkers van het Stedelijk Gymnasium dat naast mijn huis gebouwd wordt zeiden mij vriendelijk gedag. Ik kon mijn geluk uiteraard niet op. De rest van mijn weg, helemaal naar Zwolle, heb ik iedere vreemdeling gedag gezegd. Ik heb me dan ook kostelijk vermaakt met alle verbaasde blikken van honduitlatende baasjes en gestreste zakenmannen. Gedag zeggen is een plezante bezigheid, kan ik u vertellen. Vooral goed voor uw eigen humeur, overigens.

Verkoopmedewerkers zijn ook mensen
U zou het niet altijd zeggen, maar die mensen die u in de winkel uw spullen verkopen zijn ook mensen. Ze zijn misschien manipulatief, gehaaid en glad vriendelijk, nu heb ik het vooral over mijn eigen verleden, maar het zijn mensen. Leuk of niet, het doet die mensen goed af en toe aardig te zijn. Zoals ze een goede middag te wensen. Vinden ze leuk. Of eens niet beginnen te schreeuwen als iets niet naar wens is wat buiten machte van de verkoper in kwestie ligt. Het zit namelijk zo: zonder die mensen konden wij helemaal geen producten aanschaffen en zou het fenomeen winkelen, als in real life shopping compleet verdwijnen. En geef toe, dat authentieke gevoel wilt u niet verliezen. Dat bedoel ik. Wees een beetje zuinig op die mensen. Ze verdienen al zo belachelijk weinig. Vandaar dat ze ook niet altijd even vriendelijk zijn. Maar met uw glimlach maakt u een hoop goed. Wens ze ook nog een goede werktijd en een fijne dag toe. Vinden ze leuk.

Foto

4 Reacties op “Dingen die op de basisschool geleerd zouden moeten worden.

  1. Mensen moeten sowieso meer leren op school gewoon überhaupt. Ik hoorde laatst dat er bij de cito gevraagd werd (dus multiple choice) wat de meest gevreesde ziekte was in de middeleeuwen en 50% wist niet dat dat de pest was.

    Like

  2. Ik word niet vrolijk van niet-terug-gegroet-worden. Als dat 3x achter elkaar gebeurt, ben ik er weer even klaar mee. En om me af te reageren, roep ik heel hard (in mezelf):’ CHAGRIJN!!’.

    Like

  3. Grappig en leuk geschreven. Je moet eens in Engeland gaan kijken hoe het ‘walk left’ op de roltrap ingeburgerd en volstrekt normaal is. Daar kunnen wij in NL nog een boel van leren. :)

    Like

Reacties zijn gesloten.