Vriendschap is een illusie.


Een tijdje geleden zat ik met Yoeri in de kroeg. Zoals wel vaker wanneer mensen een gesprek met mij pogen te voeren ging het over sociale media. Sociale media zijn platformen op het internet waarmee je kunt communiceren en de wereld kunt vertellen wat je doet, of beter, wat je denkt. Het gesprek met Yoeri ging een beetje over netwerken, lobbyen, contacten leggen, hoe je het maar wilt noemen. Yoeri levert kwaliteit af en brengt schandaaltjes aan het licht, ik doe het door doorgaans zinloos te twitteren, facebooken en bloggen. En toen kwam het. Yoeri noemde mijn 1107 volgers mijn vrienden.

Vrienden is een begrip dat door de jaren heen is veranderd. Sociale media ook. Vroeger had ik profieltjes op Kindertent en later op CU2 en ImOnline. Ik was uiteraard nog veel te jong om de meestal dubbelzinnige opmerking te snappen. Die opmerkingen kwamen bijna altijd van vreemden, vrienden had je als ik het goed heb onthouden ook niet op die websites, alles was open en bloot voor iedereen, soms zelfs letterlijk. Opmerkingen kwamen vaak van jongens die tegenwoordig waarschijnlijk meisjes hosselen voor de prostitutie via sociale media. CU2 was slechts een uitprobeersel. Dat was het ook voor mij. Niet veel later kwam Hyves. Hyves was naast MSN al snel een dagelijks begrip voor een klasgenootje en mij. In breezertaal en met een overload aan smileys hielden we bij hoeveel vrienden we hadden. En daar is het mis gegaan met het begrip vrienden.

Het duurde slechts een paar jaar voor we beiden op de 400 vrienden zaten. Het aantal Hyves-gebruikers bleef groeien, en onze vage kennissen die we soms slechts eenmaal in de stad hadden ontmoet werden onze vrienden. De jongens uit de examenklassen klikten we met bevende vingers aan, en ook grote zussen en kleine broertjes van anderen werden vrienden. Vrienden. Zo heet dat op Hyves. Niet veel later kwam ook Facebook. Het duurde even, maar ook met Facebook ben ik nu al een paar jaar zeer content. Ook daar stijgt mijn vriendenaantal gestaag. Alles en iedereen die vrienden wil worden is welkom. Ik bedoel, hoe cool is het om de schrijver van je studieboeken in je vriendenlijstje te hebben staan? Juist. Ondanks dat je deze mensen zo nu en dan ook offline spreekt zijn het geen echte vrienden. Het zijn niet de mensen bij wie je op de schouder uithuilt als je vriendje je gedumpt heeft.

Op een gegeven moment passeer je dat punt waarop je je realiseert dat je helemaal geen +400 vrienden in het echt kunt hebben. Je hebt +400 contacten op Hyves. +300 mensen op Facebook die je cool genoeg vinden om mee te pronken in hun vriendenlijst. +1000 fans die je volgen op Twitter. Het voorbeeld dat bewees hoe goede vrienden je Facebookvrienden zijn was toen ik mijn burgerlijke staat op Facebook veranderde in vrijgezel. Er kwam een reactie met “Erm… sterkte?” De reagerende persoon wist niet of mijn relatie uit was of dat ik slechts mijn status op zichtbaar had gezet. Na een grapje in een reactie op diezelfde status van mijn kant naar een offline vriendin dacht iemand anders dat mijn lesbische relatie was uitgegaan, terwijl ik louter ben geïnteresseerd in mannen. Dat is geen gebrek aan interesse. Dat is een overschot aan sociale contacten. De mens is verslaafd geworden aan communiceren, netwerken en zichzelf exposeren.

Laten we wel wezen, sociale media zijn puur narcistische media, is het niet voor personal branding dan is het voor bedrijfsmarketing. Vrienden zijn die mensen bij wie je op zondag langsgaat voor een kopje koffie. Met wie je knus op de bank een filmpje kijkt in gezelschap van een grote bak popcorn. Uit eigen ervaring zal ik het niet ontkennen: er kunnen prachtige vriendschappen ontstaan uit sociale netwerken, met mensen die je anders misschien nooit was tegen gekomen. Maar over het algemeen zijn het niet je vrienden. Een veel gemaakte fout. Het zijn contacten. Natuurlijk zitten er, zeker op Hyves en Facebook veel echte vrienden bij. Maar het grootste gedeelte is slechts een communicatieverslaving. Natuurlijk mag je me volgen op Twitter, Facebook of Hyves. En bier drinken met relatief vreemden vind ik ook erg leuk. Maar echte vriendschap is wat anders. Luister maar eens naar Henk als je het wilt horen.

Foto.

5 Reacties op “Vriendschap is een illusie.

  1. Klopt wel. Ik heb wel 2 vriendinnetjes langs die weg leren kennen, maar voor de verderest zijn het gewoon toffe mensen om eens contact mee te hebben, geen vrienden.

    Like

  2. Pingback: Tweets that mention Vriendschap is een illusie. « De gebundelde verhalen van Ingelise -- Topsy.com·

Reacties zijn gesloten.