De naarheid van de OV-knipchaart.


De grootste #fail in tijden is van de NS en Prorail. Slechts een paar weken terug vloog de meest essentiële kamer van Prorail in de fik. Die essentiële kamer is een beetje te vergelijken met een luchtverkeerstoren. Het meest hilarische vond ik nog dat de reservekamer voor dit essentiële werk zich in hetzelfde, vlammende gebouw bevond. Minder grappig was het voor al die mensen op het station. Ik had het geluk in een warm huis te zitten, ook Rotterdam/Utrecht was niet plezant om te reizen op de late avond, maar de Jaarbeurs lijkt me toch niet prettig slapen.

En daarna kwam het lachertje in de sneeuw. Nee, het was niet zo erg als de winter 2009. Het zal nou eens zo erg worden, want heb ik toen de neiging gehad mijn agressie te uiten op bepaalde medewerkers. Maar goed. We zitten niet in de winter 2009. We zitten in de winter 2010. De winter die de NS ging testen toen het zo’n 15 graden boven nul was en het zonnetje heerlijk scheen. Dat herinner ik me nog erg goed, ja. Die dag dat we gingen testen met z’n allen. Ik zat samen met een oude mevrouw in het halletje van de trein omdat slechts de helft van de treinen reed en de trein daarom overvol zat. Zelfs ik kon geen stoel meer vinden. Ik heb in mijn forensisch bestaan misschien één keer gestaan in de trein. Ja, dat winterklaar. Was een leuke hoax van de NS. Nooit geweten dat die mensen gevoel voor humor hadden. 95 miljoen steken in het spoor winterklaar maken en dan allemaal mensen in de kou laten staan. Hilarisch!

En dan nog die grap van de OV-knipchaart. Kent u dat spotje? Iedereen rent de poortjes door omdat zij de OV-knipchaart gebruiken. Romero, nee, Romero niet. Hij mist de trein omdat hij een papieren kaartje moet kopen. De arme Romero moet een trein later dan zijn liefje Julie nemen omdat hij een papieren kaartje moet kopen. Als bezitter van een OV-knipchaart dacht ik: ik doe net als Julie! In het weekend moet ik namelijk gewoon betalen. Ik rende dus door den tunnels van de NS. Op naar het incheckpaaltje. Heldhaftig flipte ik mijn portemonnee open. In slowmotion nam ik de laatste sprong en duwde ik mijn knipchaart tegen het paaltje aan. In. Your. Face. Dacht ik. Het paaltje begon vervaarlijk veel herrie te maken en knipperde rood. Daar ging mijn moment. En mijn trein. Ik probeerde een ander paaltje. Hetzelfde. Ook ik mocht net als Romero een papieren kaartje kopen en een trein later nemen.

Na wat onderzoek, nou ja, onderzoek bleek dit hele voorval niet aan mij te liggen. Ik had genoeg geld op mijn OV-knipchaart en ook de paaltjes waren niet kapot op deze bewuste zaterdag. Het is gewoon zo dat als student je OV-knipchaart gewoon niet bruikbaar is in de trein. Wij als studenten moeten nog gewoon een papieren kaartje kopen als we graag willen betalen. Want ja, ze gaan ons toch niet stimuleren de OV-knipchaart te gebruiken en de dode bomen te reduceren.

6 Reacties op “De naarheid van de OV-knipchaart.

  1. OV chipkaart is gewoon een dikke fail. Maar zoals Jeske zei, kan je WEL met je studenten ov op saldo reizen (in het weekend bijv. als je week hebt). Online aanvragen, activeren op het station en voila. Ik heb al diverse keren in het weekend gerezen mét mn kaart én (studenten) korting.

    Leuk geschreven wel!

    Like

  2. Je moet dat geloof ik online aanvragen, dat je met de trein kan reizen. Ligt er aan dat jou chipkaart nu niet weet of je eerste of 2e klas wilt ofzo *heb ik ook maar eens gehoord, ik weet niet in hoeverre dat klopt*

    Like

  3. Het kan aan mij liggen en de mensen die ik ken die met ov chip kaart in de trein reizen, maar ik heb nog nooit van mijn leven een kaartje moeten kopen om in de trein te kunnen zitten. Je verhaal wordt al wat logischer als je een week abo hebt i.p.v. weekend abo (en je in het weekend wilt reizen). In die gevallen gebruik ik alsnog mijn studentenkaart, maar moet je genoeg saldo hebben. Ook heb ik een kaart van voordat ik ging studeren met een hoger saldo.

    Je hoeft je kaart niet eens langs een paaltje te halen als student: de conducteur scant hem in de trein. Hopelijk lost dat je problemen op in de nabije toekomst.

    Like

    • Ik héb een week OV. Die kun je in het weekend niet gebruiken. Tig keer geprobeerd, en meerdere studenten met mij. In de trein kun je met een studenten OV níét op saldo reizen.

      Like

Reacties zijn gesloten.