Have a happy period.


De paar maanden dat ik een mossel was, mossel is een geuzenaam voor communicatiemeisje, zijn er een paar dingen die ik geleerd heb. Het is niet zo dat ik veel boeken heb opengeslagen, maar van de colleges is mijn bijzonder veel bij gebleven. Zo ook de werkcolleges van een zeer gewaardeerde docent. Mijn docent communicatie, ja, dat was ook daadwerkelijk een vak. De beste man, jongeman leerde ons dingen over reclames en campagnes. Dankzij hem acht ik het niet meer mogelijk ooit nog normaal naar enige reclame-uiting te kijken.

Vol bewondering zit ik dan ook ieder reclameblok weer naar de TV te kijken. Wat nou plaspauze. Wat nou koffie halen. Dat laat ik voor me doen, ik wil reclames kijken. Het psychologische aspect (‘wij verkopen hamsters bij de Albert Heijn dus kom naar ons!’) heb ik inmiddels ook uit kunnen zetten. In Utrecht is er weinig keus wat supermarkten betreft. Mijn behoefte om naar een willekeurig entertainmentpark te gaan is gedaald en ook de wil gesuikerde groenten uit een potje, eh, zakje te eten is naar beneden gegaan. Alleen voor een filmtrailer wil ik nog wel eens gevoelig zijn.

De behoefte die het meeste is gedaald ten tijde van mijn studie communicatie is de behoefte naar mijn maandelijkse periode. U weet wel, de periode dat vrouwen altijd touwtje springen en het sowieso droog houden. Dat begon allemaal met de reclame-uiting ‘Have a happy period.’ Alom bekend dankzij het bedrijf Always, vroeger bekend als Allways, het bedrijf dat uw maandverband verstrekt. Ik weet niet welk reclamebureau verantwoordelijk is voor de belachelijke reclames van Always, maar de malloten in kwestie moeten ontslagen worden.

Het zit ‘m gewoon al in de quote. Have a happy period. Bij de meeste vrouwen die in hun period zitten gieren de hormonen door hun lijf. Wat zeg ik, de meeste? Bij alle vrouwen. De vrolijk ronddwalende hormonen zorgen voor stemmingswisselingen, uitspattingen en het schijnt zelfs dat je gevoel voor stijl naar beneden gaat als je ongesteld bent. Daarbij lijdt een deel van de vrouwen in Nederland aan PMS. Het premenstrueel syndroom. Over de details zal ik me niet uitweiden, maar het is een helse pijn die vrouwen overkomt. Ja. happy period, joh. Pijn is fijn, bloed is goed, vast. Always heeft het begrepen, maar niet heus. Daarnaast heeft Always nog ee prachtige belofte. Gebruik je Always, dan blijf je altijd droog. In de reclame loopt een frivool meiske langs allerlei waterbronnen. Een normaal mens zou zonder paraplu doorweekt zijn. Maar nee, het Always-dragende meisje, dat in de reclame waarschijnlijk niet eens Always draagt blijft droog. Alle fonteinen en tuinslangen buigen spontaan af als het jolige meisje in haar bloemetjesrokje langs komt lopen. Ik heb het geprobeerd. Always in, pardoes door de regen. Maar nee. Ik was de straat nog niet uit of ik was doorweekt. En dan nog roepen: ‘Have a happy period!’ Nee. Dank je.

De reclames van Always moeten worden afgeschaft. Buiten het feit dat de reclames belachelijk zijn, zullen maandverbandjes toch wel nodig blijven. Vrouwen zullen altijd maandverband blijven kopen. Nee. Always slaat de plank mis. Het lijkt me duidelijk waar de Loden Loekie naartoe gaat. Buiten dat er vast nog ergere reclames zijn: fail van het jaar. Have a happy period. Mooi niet dus. En al helemaal niet met Always.

Advertenties

8 gedachten over “Have a happy period.

  1. Hulde, hulde, hulde! Encore!!

    Geweldig Inge! Ik ben trots op je! Dit stuk past echt bij je, helemaal jou stijl en geweldig amuserend.

    Nogmaals: HULDE!

    Like

  2. Helemaal eens! En daar zit je dan, 1 van de vele vrouwen met endometriose en daarmee gedwongen grootgebruiker van dit soort producten, dood te gaan van de pijn tijdens ‘the happy periode’…
    Zin om een beetje te slaan?…..Ik pak mijn luchtbuks en……

    Like

  3. Always zuigt met hun reclames. Wie wil er nu maandverband dat naar kamille ruikt? Niemand snuffelt daar!
    Maar ons gevoel voor stijl wordt er wel beter op (bankhangavondjes met chocolade en wijde trainingsbroek ivm buikkramp daargelaten) want vrouwen voelen zich onzekerder in deze periode en verzorgen zich daarom beter en zien er beter uit. Heb ik ooit eens gelezen, dat dat uit een onderzoek was gebleken.

    Like

  4. Helemaal mee eens!

    Elke keer als ik die reclame langs zie komen wil ik hem een beetje slaan. Pfft, ‘happy period’.

    Like

  5. Ik denk dat deze Always campagne de wraak is van een marketeer die in een vorig leven een vrouw was. Maar hé, ik vind als man deze campagne wel sterk. Als je het niet beter kan maken, dan maar veel slechter en er een flinke dosis ironie met kamille extract overgieten.

    Like

  6. Tja en wat te denken van de aloe vera en kamille geurende jeuk veroorzakende noviteiten? Zouden er wel vrouwen betrokken zijn bij de ontwikkeling en bij de reklamemakers? Ik heb een redelijk happy period nu, omdat hij wegblijft….maar de hormonen gieren nog wel en regelmatig breekt het zweet me uit, of tranen, of vreetbuien……als re-incarnatie bestaat keer ik terug als man!

    Like

Reacties zijn gesloten.