Het verhaal van de vijftien liter rosé.


Als ik iets kan vertellen over mijn familie, is dat wij af en toe redelijk te vergelijken zijn met alcoholisten. Begrijp me niet verkeerd, mijn ouders, zus en ik zijn niet verslaafd. Maar ik heb mijn alcoholconsumptie niet van den vreemde. Mijn lever is met de jaren gegroeid en mijn smaakpapillen zijn flink ontwikkeld. Of verloederd. Hoe je het maar wilt zien.

Door het jaar heen valt het wel mee. Alleen met kerst. Dan gaat de wijn open en zijn mijn moeder, zus en ik aan het eind van de avond bijzonder vrolijk en kunnen we vaak ook niet gemakkelijk stoppen met lachen. Niets mis mee op zo’n prachtige feestdag. Met vakantie mag alcohol helemaal. Eén of twee glaasjes bij het eten, één of twee glaasjes in de avond, afgewisseld met een kop groene thee. De glaasjes bij het eten zijn rosé, de glazen ’s avonds rode wijn.

Over het algemeen zijn mijn ouders en ik meer rode wijn drinkers dan rosé, dus gaat het ieder jaar als volgt. We halen een groot pak rode wijn, tien liter, en een klein pak rosé. Vijf liter. Die verdelen we over lege waterflessen zodat we niet constant met het pak hoeven te sjouwen. Zo gaat dat hier in Frankrijk. Al jaren. Dit jaar ook. Mijn zus was niet mee, dus het werd al flink drinken geblazen om alle liters goede alcohol op te krijgen. Het avondeten verliep gewoon, ieder een glaasje rosé. Daarna de thee met een koekje en later op de avond een glas rode wijn. Althans, dat dachten we.

Mijn vader opende het pak en wilde het glas van mijn moeder volschenken met een overheerlijke Cabernet Sauvignon. Er kwam alleen geen rode wijn uit. Er kwam rosé uit. ‘Eh… Idwer?’ zei mijn vader. ‘We hebben nog tien liter rosé.’ En zo kwam het dat wij met vijftien liter rosé zaten. Ik heb de hele vakantie niets anders gedronken. Ik kan geen rosé meer zien.

4 Reacties op “Het verhaal van de vijftien liter rosé.

  1. Mijn vaders kant van de familie heeft zoiets met port. Als die bij elkaar komen dan gaan de flessen hard.

    Like

  2. Het spijt me dat dit hetgeen is ik uit het verhaal pik om een vraag over te stellen, maar: Heet jouw moeder Idwer? Dat vind ik fantastisch, en nu ben ik zeer benieuwd naar de namen van vader en zus! (Ik ben degene die, mocht je het nog herinneren, verwonderd was over jouw naam en die van Lidewij.)

    Like

Reacties zijn gesloten.