Likebuttons.


De likebutton maakt het leven beter. Ik ben een liker. Altijd al geweest. Ook ten tijde van Hyves, toen het nog cool was en er geen breezersletjes ronddoolden. Althans, wij waanden onszelf geen breezersletjes. Wij dronken immers geen breezers, laat staan dat we ervoor pijpten. Wij waren slechts een stel degelijke meisjes die sporadisch de o voor een nul inwisselden en experimenteerden met vette of cursieve letters. En we respecteerden. Als een malle. Alle foto’s, iedere krabbel, elke blog. Respecteren wat er te respecteren valt.

Toen viel Hyves weg. Het lelijke gele design wat ik altijd zelf pimpte werd vervangen door het lelijke onpimpbare design van Facebook. Dat was beter. Ik hoefde niet langer alles te respecteren. Ik kon iets leuk vinden. De internetwereld is er overigens een stuk onvriendelijker op geworden nu er niet meer gerespecteerd wordt. Of ik ben gewoon groot geworden, ander dilemma. Ik like tegenwoordig. Alles. Foto’s, filmpjes, reacties, docs, blogs, apps, ik like zelfs mensen, al vergt dat nog enige uittypkunst. Als ik maar kan liken.

Liken is mijn leven. Ik knipoog niet meer vriendelijk naar de jongen die onze drankjes serveert. De buschauffeur zeg ok geen gedag meer als ik incheck, en niet eens omdat hij vaak gewoon niet komt. Het meisje van de supermarkt bedank ik niet meer voor het bonnetje en ook voeren mijn vrienden en ik niet echt meer een normale conversatie. Ik steek slechts mijn duim op en roep zo nu en dan ‘like’. Het bekt veel lekkerder dan ‘respecteer’, en het typt ook makkelijker. Het maakt het leven makkelijker. Alles zou een likebutton moeten hebben. Stel je voor, je zit in de kroeg en meent oprechte interesse te hebben in een onbekend persoon in de kroeg. Je hoeft slechts op de likebutton te drukken voor de letterlijke klik. En boemklats, daar is je chat, fysiek en wel. Tot die button er is draag ik altijd een stapeltje stickers mee waarde likebutton op staat afgebeeld, die plak ik op de mooie dingem des levens en op de leuke mensen die ik zie.

Mark Zuckerberg is een held. Echt. Hij neemt dan misschien de wereld over, maar hij maakt het zoveel makkelijker. Hij maakt de wereld beter. Als iedereen zou liken was er wereldvrede. Het maakt je een beter mens. Ik ben een liker. Dank je, Mark.

2 Reacties op “Likebuttons.

Reacties zijn gesloten.