Stationsmachtstrijd.


Winter is niet de oorzaak. Even als vrieskou, regen, blaadjes, personeelstekort of andere smoezen die de NS en ProRail keer op keer verzinnen. Het is een lange, eenzame strijd waarin de twee partijen af en toe hun moment pakken. De stationsmachtstrijd.

Meestal vindt het plaats op stations als Utrecht of Amersfoort. Essentiële stations, probeer het maar niet te ontkennen, waar veel treinen langs moeten. De stations waar zoveel mogelijk mensen het slachtoffer worden van het wrede spel dat de organisaties spelen. Vaak wordt het aangekondigd. Zoals nu. De NS rijdt met een aangepaste dienstregeling wegens de aanhoudende vrieskou. Haalt u lekker een kop hete koffie en laat het spel maar starten.

Om te beginnen zijn er een aantal regels waaraan je je moet houden als de NS een dienstmededeling als deze doet. Er valt weinig te beginnen tegen het machtsregime van de intercom die chaos en emotionele problemen zal veroorzaken. De eerste regel is dat er geen grote weekendtassen of, erger nog, trolleys worden meegenomen. Die ellendige dingen op wieltjes laat benen breken. Het is de burger tegen de NS, een beetje rekening houden met elkaar is dan ook gewenst. De tweede regel is geen extreem geurend eten of een alcoholverslaving waardoor de hele coupé riekt. De derde regel is liefde. Pure liefde, vrede en in de reizigers een welbehagen. Dit omdat je soms tegen elkaar opbotst in alle paniek, ergernis vertraagt het gehele proces van de burger tegen de NS. De laatste en misschien wel meest belangrijke regel is dat er geen Uggs worden gedragen. Dat kun je de honderden medereizigers qua zicht niet aandoen.

Het spel begint meestal in de stationshal, bij een groot blauw, lichtgevend bord waarop de treintijden en vertreksporen staan. Iedereen staat in de starthouding voor de eerste mededeling. ‘Dames en heren, de eerste aanwijzing voor de weg naar Amersfoort, Zwolle, Groningen en Leeuwarden vindt u op spoor 5b.’ Meteen springt een groot gedeelte richting spoor 5b. Een aantal ervaren chaosreizigers weet dat even wachten een beter idee is. Spoor 5b is momenteel nog bezet door de trein naar Rotterdam. ‘Dames en heren, u wordt verzocht niet in te stappen in de trein die nu binnenrijdt op spoor 5b.’ De ervaren chaosreizigers juichen, terwijl een zucht van ergernis over het perron van spoor 5b gaat. ‘Dames en heren, dat was goed voor uw lijn. Nu u even bent opgewarmd door deze lichaamsbeweging kunt u uzelf het best begeven naar spoor 11a.’ De menigte stroomt naar boven. De ervaren chaosreiziger had dit al voorzien en sprint naar spoor 11a, waar de trein net binnenrijdt. Een grote meute hobbelt er achteraan, in de hoop nog een plek te vinden. ‘Dames en heren, wij vinden de kou ook heel vervelend. Daarom bieden we u graag een kop koffie of thee bij de Kiosk aan.’ Die vuile verleiding. Een afleidingsmanoeuvre. Achterbaks. Zeven mensen missen de trein.

Eenmaal in de trein warmt de inmiddels verenigde groep zich op. ‘Dames en heren, wij gaan op ten duur naar Amersfoort, Zwolle, Groningen en Leeuwarden. Maar haalt u gerust nog even een kop koffie, het duurt nog even.’ De nieuweling loopt de trein uit voor een kop gratiskoffie. De deuren sluiten. De trein vertrekt. 27 down, 143 to go. Vanuit de beveiligingskamer kijkt de NS vreedzaam toe. Wraak voor de klachten, boze passagiers, dronken reizigers in de nachttrein en een rechtvaardiging voor de vertragingen. Maar bovenal een prachtig schouwspel voor het machtsregime. Wraak is niet zoet. Wraak is vermaak.

Advertenties

6 Reacties op “Stationsmachtstrijd.

  1. ” ‘Dames en heren, wij vinden de kou ook heel vervelend. Daarom bieden we u graag een kop koffie of thee bij de Kiosk aan.’ Die vuile verleiding. Een afleidingsmanoeuvre. Achterbaks. Zeven mensen missen de trein.”

    Hahaha precies! Het is me één keer overkomen, sindsdien sla ik die ‘gratis’ koffie over ;)

    Like

Reacties zijn gesloten.