Wodka-snobs blijken ordinaire opscheppers


Al die mensen die aan de bar ingewikkelde Russische woorden prevelen om wodka te bestellen, kun je vanaf nu officieel bestempelen als pretentieus. En uitgaan met louter wodka wordt ook een stuk goedkoper. Volgens de New York Post kan 44% van de mensen het verschil tussen dure en goedkope wodka niet proeven.

Ontnuchterend resultaat

De New York Post zocht vijftig gretige vrijwilligers en gaf ze een glaasje Grey Goose wodka van $35,- per fles, en een glaasje Alexis Vodka van $8,- per fles waarna ze hun favoriet moesten aanwijzen. Het ontnuchterende resultaat? 22 van de 50 proevers koos voor de goedkope wodka.

“Vanaf nu bestel ik alleen nog maar goedkope wodka. Als je het verschil niet proeft, ga ik voor de goedkope,” zegt Emma Tayler (22), één van de proevers. “Zoveel verdien ik nou ook weer niet.” Lee Heush (27): “Je kunt het verschil niet proeven. Helemaal niet na een paar drankjes.”

Wel een kater

Thalita Cudzik (26) krimpt ineen na het drinken van de Alexis Vodka. “Ondanks dat je het verschil niet kunt proeven, betaal je meer. Dat is niet oké. Als het slechte drank is, zit je ’s morgens wel mooi met de kater,” zegt de Cudzik.

De 46-jarige Christian Joseph prefereert de Grey Goose. “Als ik een waterige wodka krijg, zou het niet goed zijn.” Luchtmachtofficieer Todd Inouve (35) grapt dat ze allebei naar vliegtuigbrandstof smaken.

Kleurstof en vies water

De test van de New York Times is gedaan naar aanleiding van Operation Swill, een onderzoek waarbij in 63 kroegen in New Jersey een jaar lang undercover drank werd besteld door de New Jersey Division of Alcoholic Beverage Control. Meer dan 24 kroegen in New Jersey bleken goedkope wodka uit flessen van een duur merk te schenken en lichtten zo de klanten op. Sommige kroegen werden naar aanleiding van klachten getest, anderen zijn willekeurig gekozen. Sommige kroegen gebruikten alcohol om drank te kleuren en als scotch te serveren. Anderen deden vies water in lege drankflessen.

Met een apparaat dat de True Spirit Authenticator heet, analyseerden de onderzoekers daarnaast 150 samples van de zogeheten straight premium shots. Het resultaat: 30 waren helemaal niet zo premium. Een smakeloos resultaat, dus.

ThePostOnline is altijd in voor een sterk staaltje onderzoeksjournalistiek, dus misschien wordt het tijd om in Nederland ook maar eens te gaan kijken waar je daadwerkelijk goede drank krijgt. Ook wordt het hoog tijd om te testen of fervente bierdrinkers die louter Grolsch, Amstel of Heineken drinken het verschil ook daadwerkelijk proeven. Maar eerst naar de slijterij om heel veel wodka van het huismerk in te slaan.

Dit bericht verscheen eerder op ThePostOnline.

Advertenties