ThePostOnline.nl: De Albert Heijn misleidt helemaal niemand


Naïef Nederland heeft weer iets nieuws om zich druk over te maken. De Ruslandboycot is allang vergeten, de mensen zijn nu boos op het label Puur&Eerlijk van de Albert Heijn. Volgens de organisatie Foodwatch misleidt de supermarkt de consument. Onwaar. Jullie zijn als consument gewoon niet snugger genoeg.

Foodwatch zegt dat Albert Heijn pretendeert puur én eerlijk te zijn. Dat is niet zo, het label maakt onderscheid tussen de twee. Het zwarte label staat voor eerlijk, het groene label voor puur. Dat vindt Foodwatch misleiding. Dat is het niet, de consument kijkt zélf niet goed. Daarbij is de definitie van het label niet heel duidelijk. Foodwatch denkt dat er geen enkele toegevoegde ingrediënten in de pure en eerlijke producten zitten. Dat is met de strenge regels in Nederland vrijwel onmogelijk. Alleen al het feit dat er in Nederland geen groene bloemkolen verkocht mogen worden zou genoeg moeten zeggen. En daarbij: juist om die toegevoegde ingrediënten staat er toch een lijstje op je product met wat erin zit?

Hond eten

De organisatie neemt de jalapeñoburger als voorbeeld. Die is volgens de organisatie niet gezond: “Het hoofdbestanddeel is scharrelvlees, maar er zijn 20 andere ingrediënten aan toegevoegd, waaronder suiker en de smaakversterker gistextract. En het bestaat uit slechts 80 procent vlees; de rest is opgespoten met water. Dat noem ik niet puur en eerlijk.” Klopt. Wie de verpakking van de jalapeñoburger bekijkt, ziet dat er inderdaad puur en eerlijk staat. Wie beter kijkt ziet het label ‘Beter leven’. Scharrelvlees is niet per definitie gezonder. Wel beter voor het dier. In dat opzicht is het dus eerlijk vlees, eerlijk voor het dier. Er staat nergens op de verpakking dat het gezonder is dan vlees van een dier dat in een megastal stond voor hij geslacht werd.

Ja, de Albert Heijn misleidt de consument. Het is voor veel mensen onduidelijk dat het puur of eerlijk is. Niet en. Veel mensen hebben geen flauw idee dat allebei tegelijk een duur grapje wordt en kijken niet verder dan de woorden ‘puur’ en ‘eerlijk’. Albert Heijn doet een stap in de juiste richting door voor een vrij redelijke prijs producten te verkopen die iets bijdragen aan een betere wereld. Ik vind het bijvoorbeeld heel belangrijk dat een boer de juiste prijs krijgt voor zijn koffiebonen en ik niet wil dat de wereld naar de tyfus gaat omdat we milieuonvriendelijk leven. Wakker Dier vindt het belangrijk dat een dier een fijn leven heeft. Dat hele dier en zijn goede leven kunnen mij dan weer geen flikker schelen. Rot op met je dierenleed, ik wil een lekker stukje vlees op mijn bord. Klaar. Zo wil ik ook heel graag nog eens een goed bereide hond proeven, vinden ook heel veel mensen zielig. Kan mij die hond wat schelen. Ik vind die boer belangrijker.

Geldklopperij

En klopt, de Albert Heijn verdient geld met de verkoop van de pure of eerlijke producten. Dat is zeg maar ook het idee van een bedrijf, dat je winst maakt. De Japanse Mix van Euroshopper (tegenwoordig het basic merk) smaakt hetzelfde als die van Albert’s huismerk. Het imago van Euroshopper is dat het voor paupers of studenten is, dus betalen mensen meer voor een andere verpakking. Alleen de Excellentproducten zijn inderdaad kwalitatiever. Daar betaal je ook voor. Ik gok véél te veel.

Ooit kunnen we koffiebonen kopen die kwalitatief zijn, de boer het juiste bedrag geven en milieuvriendelijk zijn verbouwd en vervoerd. En op een dag zullen alle koeien door de weide struinen en zullen de burgers waar ze voor rondlopen niet opgespoten worden. Op een dag is al ons eten puur én eerlijk, een utopisch wereldbeeld. Tot die tijd zullen we gewoon even goed op de verpakking kijken of het puur óf eerlijk is en ons niet boos maken. Dat is pas gezond. Allebei tegelijk kun je voorlopig op je buik schrijven.

Dit stuk verscheen eerder op ThePostOnline.

Advertenties