Recensie: The Fratellis – We Need Medicine

Het was vijf jaar stil rondom The Fratellis, de band die in 2006 in één klap bekend werd met de hit Chelsea Dagger. Gehyped door 3FM’s Serious Request, te horen op ieder feestje en tot op de dag van vandaag nog gesampled in RTL’s De Jongens Tegen de Meisjes, maakt dat de band nog lang niet is vergeten. Maar 2006, dat is al even geleden. Wat deden ze in de tussentijd?

Wel, in de tussentijd brachten ze nog een plaat uit, maar Here We Stand uit 2008 deed weinig stof opwaaien. Toen was het vijf jaar stil. Jon Fratelli nam vliegles, om van zijn vliegles af te komen. De andere leden stichten gezinnetjes of besteden daar tijd aan. Jon is tussen de vlieglessen door druk geweest met liedjes schrijven, en dat resulteert in We Need Medicine. Elf nummers swingende, opgepoetste en gepolijste gitaren.

Stem gespaard

Dat de crewbus de feestbus is op tour terwijl de bandleden in hun eigen bus rustig aandoen, is te horen. De stem van Jon Fratelli klinkt nog even krachtig als op de eerdere albums. Geen seks, drugs en rock ’n roll heeft zo zijn voordelen. Het levert dan misschien geen briljante verhalen op, de stem van Jon is zodanig gespaard dat de Schotten qua zang weinig hulp van de computers nodig lijken te hebben.

In de vijf jaar heeft Jon flink de tijd gehad zijn liedjes op te poetsen. Dat is gebeurt. Tot in den treuren, bijna. Geen rauwe randjes meer aan het album, alles is fijn rechtgetrokken en gepolijst. De gemiddelde zilverpoets is er niets bij. Dat maakt dat het album volwassener klinkt. Ze klinken niet langer als een garagebandje dat vrolijk met pa’s oude versterkers in de weer is. De muziek is strakker, ingenieuzer en ouder. Een ouderwetse festivalband zijn ze niet meer, dansbaar nog wel.

Geen Chelsea Dagger

Een hitje zoals Chelsea Dagger zullen de mannen nooit meer schrijven of produceren. Maar ook op dit album zitten zeker liedjes met hitjespotentie. This Old Ghost Town is niet alleen muzikaal sterk met de vreemde loopjes, ook blijft het hangen een is het dansbaar. Ook voor de huidige singel Seven Days, Seven Nights is het slechts een kwestie van tijd voor het opgepikt wordt door 3FM. Ook voor Whisky Saga is er zeker ruimte om een hit te worden. Een catchy pianodeuntje, een klein vleugje country en wederom een groot meezinggehalte.

Het beetje boenwas zorgt er niet voor dat The Fratellis zijn geluid verliest, een dat maakt ook dit album weer fijn om naar te luisteren. Dipje? Aanzetten. Zin om te dansen? Aanzetten. En meezingen? Dat gaat ook prima met We Need Medicine.

The Fratellis zijn 13 december live te zien in de Melkweg. Er zijn nog kaarten beschikbaar.

Dit artikel verscheen eerder op ThePostOnline.