Vier tips voor het gebruik van openbaar vervoer.


Het openbaar vervoer is zoals het woord al zegt: openbaar. Dit betekent iets heel simpels namelijk dat het voor iedereen is, mits diegene betaalt. En juist omdat het openbaar vervoer voor iedereen is zijn er een paar simpele dingen die ik u graag zou willen meegeven wanneer u weer eens gebruik maakt van het openbaar vervoer.

First out, first in.
Misschien kent u het principe ‘first in, first out.’ Dit is een simpel principe wat ervoor zorgt dat de producten in de supermarkt die een kortere houdbaarheidsdatum hebben vooraan staan en dus eerder gepakt worden. In de bus, tram, metro en trein werkt dit ook een beetje zo. De mensen die erin zitten moeten er ook weer uit. En de mensen die staan te wachten moeten er in. Nu zie ik vaak dat de mensen die buiten staan te wachten zó graag in de bus, tram, metro of trein willen dat ze vergeten dat er ook nog mensen uit moeten en dus heel voorbarig de trein al inspringen. Dit veroorzaakt een opstopping waardoor het alleen maar langer duurt voordat de mensen die uit de bus, tram, metro of trein moeten eruit zijn. Laat alstublieft de mensen die uit de bus, tram, metro of trein moeten er eerst uit. Hoe meer eruit gaan, hoe meer plek er uiteindelijk voor u is. Daarbij is geduld een schone zaak en een stukje sociaal inzicht iets dat u nog kunt aanvullen.

Stilte [S] Silence
Dit symbool op de ramen van de coupé betekent iets heel simpels, namelijk dat u in een stiltecoupé zit. Dat betekent dat er van u verwacht wordt dat u uw telefoon zacht zet en uw mond dichthoudt. Natuurlijk kan dit in een volle trein tijdens de spits wat anders lopen, maar over het algemeen dient u stil te zijn in een stiltecoupé. Dit zou u een boel boze blikken schelen tijdens uw reis. Weet u meteen waarom iedereen altijd zo boos kijkt wanneer u weer eens een telefoontje aan het plegen bent. Men zit niet voor de lol in een stiltecoupé, men zit er voor de rust.

Keep right
Het OV is een beetje als een snelweg. De langzamen onder ons rechts, de snellen links. Wanneer u een langzame loper bent en niet bepaald haast hebt, houdt u dan alstublieft rechts, zowel op trappen als in de stationshal. Treuzelen op de roltrap, prima, maar wel aan de rechterzijde. Zodat men niet een trein mist omdat u aan de linkerzijde staat te treuzelen. Daarbij is het voor de roltrap van belang dat u in uw achterhoofd houdt dat het geen hangplek is. Boven of onderaan een roltrap stilstaan is uiterst vervelend omdat u dan een opstopping veroorzaakt. De roltrap rolt door, waardoor er langzamerhand mensen over u heen buitelen of zelfs van de roltrap afvallen. Zeker als u een grote koffer hebt, meestal een rolkoffer, is dit ietwat storend. Alstublieft, vier grote stappen verder en u bent niemand tot last.

Chipkaart-leed
Ik weet dat die OV-chipkaart u ook niet bevalt, maar we zullen er nou eenmaal mee moeten leven. Hij is er, helaas voor ons. Maar dat u deze OV-chipkaart steevast kwijt bent wanneer u de bus in moet is mij iets wonderbaarlijks. Het zou best makkelijk zijn als u uw OV-chipkaart gewoon in uw portemonnee zou doen. Het is namelijk zo dat wanneer u uw portemonnee dan tegen de scanner houdt, u gewoon in- of uitcheckt. Uw portemonnee kunt u dan alvast zoeken als u een kwartiertje op de bus moet wachten. Niet als u uw voet al binnen hebt gezet.

Tot slot is het toverwoord naastenliefde. Houd rekening met uw medereizigers die de trein uit moeten, de bus moeten halen of bijna over uw struikelen wanneer u onderaan de roltrap staat te treuzelen. En vergeet daarbij uw OV-chipkaart niet standaard kwijt te zijn. Ik wil u bij dezen alvast bedanken voor het rekening houden met uw medereizigers. Mits dit alleen mijn ergernissen zijn. Dan kunt u dit bericht negeren.

Dit stuk werd eerder geplaatst op 28 februari 2011.

Beeld: Shutterstock

Advertenties

3 Reacties op “Vier tips voor het gebruik van openbaar vervoer.

  1. Eens. En of de haastigen niet snel alvast via de eerste klas de trein willen inspringen om als eerste een mooie zitplaats uit te zoeken. Iedereen wacht, dus ga niet lopen dringen door een snellere weg te zoeken (en uiteindelijk een slinger mensen achter je aan te krijgen die dat ook een goed idee vonden waardoor er 2 rijen staan voor 1 deur. En niet op de stoel aan het gangpad gaan zitten en niemand naast u laten zitten als het druk is in de trein, zou ook fijn zijn.

    Like

Reacties zijn gesloten.