MUZIEK: Beck – Beck’s Song Reader

Het concept was vrij simpel. Muzikant en componist Beck bracht een paar jaar terug een muziekboek uit met twintig eigen composities. Hij vroeg zijn fans de muziek zelf te interpreteren. Het gevolg: Beck werd overspoeld met reacties en fantastische interpretaties van zijn muziek. Hij besloot er een uniek project van te maken en vroeg verscheidene artiesten als Jack Black, Jack White, Norah Jones, Loudon Wainwright III, FUN., Juanes en meer om zijn muziek in te spelen op een studioalbum. Beck’s Song Reader werd geboren.

De albums van Beck doen het prima in Nederland, maar echt een hit heeft hij hier nog nooit gescoord. Dat maakt Beck niet minder interessant. De muzikant, geboren in 1970 in Los Angeles stopte vroegtijdig met school om als straatartiest akoestische blues en folk te spelen. Op zijn 21e wordt hij ontdekt, en al gauw groeit hij uit tot één van de grootste artiesten in de alternatieve muziekscene. En niet onterecht, bekijk hier bijvoorbeeld eens zijn interpretatie van David Bowie’s Sound and Vision.

Voor dit project kiest Beck weer eens voor een groot aantal muzikanten, maar ditmaal wel los van elkaar. Twintig artiesten hebben zijn muziek op eigen wijze geïnterpreteerd. En die eigen wijze is precies wat Beck’s Song Reader een afwisselend album maakt. Een soort verzamelalbum, maar omdat het door dezelfde artiest is geschreven, bevat het album nog enige lijn. Moeiteloos luister je van Norah Jones tot Jack Black zonder dat er inconsistentie lijkt te ontstaan.

Geslaagd experiment

Maar er blijft een vraag hangen tijdens het luisteren. Wat als de muzikanten in kwestie een ander liedje hadden gekregen? Dat maakt dat Beck’s Song Reader veel overhoudt voor de verbeelding. Beck bewijst met dit album een fantastische songwriter te zijn. Maar ook de artiesten op het album verdienen credits. Ze weten andermans muziek moeiteloos te vormen naar hun eigen stijl, zonder dat ze de nummers kapot maken. Norah Jones blijft in haar fijne jazz-stijl terwijl Jack Black zijn ietwat humoristische manier van zingen combineert met een fantastische piano op de achtergrond. Een geslaagd experiment.