Ambitieuze Meisjes: Speltip 1


Deze column verscheen eerder bij Ambitieuze Meisjes

Speltip 1: zorg dat je verkoopwaar er altijd goed uitziet
Het liefst trek ik elke ochtend mijn versleten rode cowboylaarsjes en mijn oversized David Bowie-hemd (Aladdin Sane, fantastisch album) aan. Diep in me zit een slons. Ik doe het niet. Bijna iedere ochtend trek ik mijn hoge hakken aan in combinatie met kleding die zowel mijn stijl als netjes en voor verschillende gelegenheden geschikt is en stift ik mijn lippen nu een jaar of vijf elke dag felrood. Je weet immers nooit wat de dag brengt, spontane afspraken en klussen zijn dagelijkse kost.

Ik ben journalist. Behalve teksten schrijven kan ik vrijwel niks. Als freelancer moet ik mezelf verkopen. En, dat leerde ik tijdens mijn jaren in verscheidene winkels, als je wil verkopen, moet je verkoopwaar er goed uitzien. Immers, ik moet indruk maken zodat mensen me ook daadwerkelijk herinneren. Een verzorgd en wellicht ietwat alternatief uiterlijk dragen daar, naast een zelfverzekerde houding, uitstraling en vlotte babbel, zeker aan bij.

Het werpt zijn vruchten af. Ik ben dat meisje met de rode lippen die goede teksten schrijft. Na jarenlang gratis gewerkt en veel genetwerkt te hebben, begin ik eindelijk naam te maken als journalist. Mensen onthouden me, weten wat ze aan me hebben en komen bij me terug. Het kost wat tijd, maar zo langzamerhand gaat het de goede kant op. En dit is pas het begin.

Het is wellicht enorm opportunistisch, maar als ambitieus meisje zal je jezelf moeten onderscheiden. Niet alleen is het lastiger serieus genomen te worden (“jij hebt die klus toch door je hoofdredacteur te doen?”), ook is het heel hard werken. En als naast je brains en balls je beauty daar een beetje bij kan helpen, is daar weinig mis mee. Je beauty is slechts een gunstige bijkomstigheid, als dat je enige kwaliteit was, had je niet gestaan waar je nu staat. Daar zijn we tenslotte ambitieuze meisjes voor.

