De workaholic: als je ineens veel te veel tijd hebt


Vroeger mocht ik een uurtje per dag achter de computer. Niet omdat het inbellen zo duur was, we hadden thuis al vrij vlot onbeperkt internet, wel omdat we één computer deelden met z’n vijven. Dus de tijd moest worden verdeeld. We kregen als kinderen allemaal een uur per dag, tenzij er iets voor school gedaan moest worden.

Daarnaast had ik hobby’s. Ik lag op de vloer van mijn kleine kamertje terwijl ik de teksten uit het boekje van mijn nieuwste cd meelas en de cd zorgvuldig analyseerde. Ik printte liedjes met akkoorden uit om ze te oefenen op mijn crappy keyboard, gitaar of speelde urenlang mee met mijn favoriete muziek op mijn hoofdinstrument, de basgitaar. Ik ging jammen met vrienden, bereidde vast voor wat ik de volgende dag zou gaan bloggen, verslond minstens drie boeken per week, tekende en schilderde of ik ging met vrienden en onze skates de straat op om tot het donker werd rondjes te rijden.

Workaholic

Eigenlijk verveelde ik me nooit. Zo’n vier jaar terug ben ik weer fulltime gaan werken. Dit keer wat meer dan ik daarvoor deed, met gemak maakte ik bij mijn eerste baan weken van véél meer dan veertig uur, toen ik ben gaan freelancen was een week van 60 a 80 uur meer regel dan uitzondering. Geen vrije weekenden of avonden, geen tijd voor hobby’s. Al snel had ik niet meer de concentratie om een boek te lezen in de trein en waren alcoholische versnaperingen voornamelijk het geval op netwerkborrels. Op hier en daar een dronken uitspatting met vrienden na, in onze stamkroeg. Ik heb het in de 2,5 jaar dat ik freelancte, en voornamelijk voor mijn kindje, de cult-afdeling van TPO.nl, aan het werk was, prima naar mijn zin gehad. Tot ik per 1 juli niet meer aan het werk kon voor TPO.nl en ineens heel weinig werk had. En dus heel veel tijd.

Geen hobby’s meer

Ik kwam tot een schokkende conclusie. Ik heb helemaal geen hobby’s. Naast het verplichte kickboksen en bodypump, beide nét weggevallen wegens een nieuwe stad, heb ik jaren niks voor mezelf gedaan. Ik ben verworden tot een workaholic, een freelanceverslaafde die geen idee heeft wat ze naast werken moet doen. Ik weet niet meer hoe vrije tijd werkt. Ik blog niet meer, muziek, films, boeken, kunst en theater analyseren doe ik betaald, voor tekenen heb ik geen inspiratie meer en muziek maken gaat bij gebrek aan materieel wat lastig. Qua vrijetijdsbesteding kom ik niet verder dan Netflix en koken. Netflix is op een gegeven moment uitgespeeld en op den duur zijn de koelkast en vriezer ook wel vol. Net als mijn buik. Naast de hele dag acquisitie doen, solliciteren en netwerken, weet ik van gekkigheid niet meer wat ik met mijn dagen aanmoet. Af en toe best deprimerend. En ijdelheidstechnisch is troosteten, het gevolg van uren in de keuken staan, ook geen goed idee.

Gelukkig heb ik inmiddels weer een paar leuke freelanceklussen waarmee ik de huur kan betalen. En heel veel tijd over. Ik moet ineens weer hobby’s gaan zoeken. Opnieuw gaan bloggen en er veel tijd in steken, de gitaar van mijn broertje confisqueren, fotograferen, een boek lezen en mijn skates weer onder het stof vandaan halen. Genoeg te bedenken. Op zoek naar oude en nieuwe hobby’s. Leren hoe vrije tijd werkt. Dat is best even wennen. En misschien helemaal niet zo erg.

Waar vullen jullie je vrije tijd mee?

Beeld: Shutterstock

15 Reacties op “De workaholic: als je ineens veel te veel tijd hebt

  1. Tot grote ergernis van ouders en mijn vriend heb ik elke week een andere hobby, maar het zorgt er wel voor dat ik me nóóit verveel en dat ik nu heel veel leuke dingen kan! Wat dingen die ik doe (misschien vind jij ze ook leuk) :-)

    Rommelmarkten afstruinen en leuke dingen kopen om je huis helemaal opnieuw mee in te richten, zelf terrariums/biotopen maken, planten en kruiden in huis houden, weven, borduren, fietsen, lezen, oude boeken kopen en de illustraties inlijsten en verkopen eeennn dat waren ze wel ongeveer! Hopelijk zit er iets voor je tussen haha.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik vrees dat mijn vrije tijd grotendeels gaat zitten in schrijven zonder dat ik er voor betaald krijg. Wat me denk ik redt, is dat ik met de fiets op stap ga voor mijn inspiratie. Maar ook dan kan het misgaan, zoals je weet. Ik hoop dat het jou nooit overkomt en dat je een mooi evenwicht vindt tussen werk, liefhebberijen, rust en genieten.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik heb nu ik vakantie heb echt het idee van: ‘Wat moet ik doen?!’ Echt mooi weer is het niet en om nou elke dag aan mijn blog te werken? Nah het moet wel leuk blijven :) Enne ik plaatste zojuist een artikel met daarin een leuke winactie! Misschien ook wat voor jou?

    Liked by 1 persoon

  4. Mijn vrije tijd bestond ook uit netflixen en gamen dan. nu hebben we een puppy sinds deze week dus daar gaat echt al m’n tijd naar toe. Misschien een idee om een huisdier aan te schaffen ? :)

    Like

    • Op zich een goed plan! Maar helaas kost dat geld (en dat heb ik nu wat minder) én mag dat niet van de huisbaas. ;) Zou wel leuk zijn!

      Like

  5. I can tooootally relate to this!
    Nadat ik niet meer in Utrecht werkte, kwam ik ook in een soort gat! Dan kom je er pas achter hoeveel tijd werk opslurpt. Inmiddels gaat het ook beter :-). Het lastigste is om niet de hele ochtend in bed te blijven liggen hahaha!!
    Goed om te horen dat je weer wat freelanceklussen hebt om je huur te betalen, echt super fijn voor je!!

    Liefs en keep up the good work!!

    Like

Reacties zijn gesloten.