Karin Bloemen als extravagante circusdirectrice in Cirque Stiletto 3


Heel even waan je je in de jaren 40 als het gordijn zich optrekt en Circus Stiletto 3 begint. De jaren 40 met een modern tintje wel, het circus dat zich vandaag afspeelt beperkt zich tot mensen en laat de leeuwentemmers thuis. Ook is de circusdirecteur geen man met een hoge hoed, maar is het niemand minder dan Karin Bloemen. Voor haar nieuwe voorstelling trekt Bloemen alles, maar dan ook alles uit de kast. De outfits zijn bonter, de muziek is grootser en het spektakel is een lust voor het oog.

Wanneer het doek wordt opgetrokken, verschijnt er een geregeld zooitje ongeregeld op het podium. Dat geregelde maakt het in eerste instantie wat ongemakkelijk, de opening van een circus hoort ongeregeld te zijn. Bloemen introduceert het gezelschap met een mashup van Charles Aznavour’s For Me, Formidable en Stromae’s Formidable, waarop een eigen tekst is geschreven. Gedurende de show zullen er nog heel wat bekende en onbekende nummers voorbij komen. Van Kygo’s Stole The Show tot Jasperina de Jong’s De Minutenwals.

Opera en clowns

De voorstelling is een combinatie tussen het circus uit Big Fish en Cirque du Soleil, zo wordt al snel duidelijk. Bloemen haalt haar inspiratie uit heel de wereld, zo komen haar acts uit Canada, Rusland, Afrika, Italië en zingt ze Franse, Duitse, Engelse, Zuid-Afrikaanse, Amerikaanse en Nederlandse nummers. Ze is niet de enige die zingt: één van de hoogtepunten is toch wel Lady Lala McCallan. Ze, in deze jurk en met deze pruiken is ze een ze, zingt prachtige operanummers op haar kopstem. Zuiverder dan menig man. Naast een prachtige stem, heeft ze ook gevoel voor komedie, wat haar act perfect doet passen in het bonte circus van Bloemen.

Bloemen zelf doet naast de presentatie, een paar heerlijke stukjes cabaret. Zo komt onder andere de Engelse weervrouw voorbij, doet ze een Spaanse zangeres na en komt er een puik stukje country voorbij. Zoals een echt circus betaamt, zijn er daarmee ook clowns te zien.

Veertig instrumenten

De voorstelling wordt muzikaal omlijst door de Wëreldbänd. Clowns an sich, ze bespelen allemaal ongeveer elk instrument denkbaar en jongleren gedurende de show met een stuk of veertig instrumenten, bijna zonder een noot te missen. Er wordt touwtje gesprongen terwijl er gespeeld wordt, er worden contrabassen in de rondte geslingerd en meer instrumenten dan denkbaar tegelijk bespeeld. Of met elkaar. Het zijn muzikale acrobaten met in een clowneske vermomming.

Bloemen weet haar vijf c’s, Circus, Cabaret, Chanson, Comedy en Clownerie, te versmelten in een voorstelling waar veel te zien is. En nichevoorstelling die niet voor iedereen is weggelegd, maar wel eentje die uiterst vermakelijk is. De samenwerking met de fenomenale circusartiesten en muzikanten, zorgen voor dat ouderwetse circusgevoel. Het is bijna jammer om dit in een statig theater te zien, een kleurrijke circustent met vervelende houten banken was fantastisch geweest.

Advertenties

Een Reactie op “Karin Bloemen als extravagante circusdirectrice in Cirque Stiletto 3

  1. Ellen ten Damme was veeeeeeeeeeel beter.
    Dit was gedoe, ik vond er niks aan. truttige kitsch-modeshow!!

    Like

Reacties zijn gesloten.