Ouder worden? Doe mij maar voor altijd 21


Er was een tijd dat ik niet kon wachten tot ik ouder was. Die tijd heet ‘de middelbare school’, zo refereer ik er ook nog graag naar. Helse leraren (die achteraf gewoon gelijk hadden), een draak van een directeur die me constant censureerde uit de schoolkrant (wat censuur betreft blijkt er ‘in het echt’ weinig anders), diezelfde directeur had een hekel aan vooruitgang (techniek, telefoons, paniek!) sportles (ik weet daar nog steeds onderuit te komen) en constant voldoen aan de verwachtingen van ‘het systeem’. Voor dat laatste heb ik tegenwoordig opdrachtgevers.

In diezelfde tijd leerde ik het toentertijd online winkelketen Forever 21 kennen. Ik heb me altijd afgevraagd waarom ze het Forever 21 zouden noemen. Maar hé, ze verkochten jurkjes waarin ik me een stuk ouder en volwassener zou voelen, dus ik was fan. Nu, zo halverwege de twintig, snap ik het ineens. Ik begrijp waarom je voor altijd 21 wil blijven. Er blijkt namelijk helemaal niks leuks te zijn aan ouder worden. Wie ooit bedacht heeft dat dat ’t wel zou zijn, is een idioot. Wat mij betreft stoppen we op onze 21e gewoon met ouder worden.

Verwachtingen

Wanneer je ouder wordt, stijgen de verwachtingen. Wanneer ga je je studie nou eens afmaken? Heb je al een vriend? En ben je al op zoek naar een vaste baan? Woon je nog steeds in een studentenhuis? Heb je geen behoefte om lekker te settelen? Meestal antwoord ik voor de vragen komen iets als: “Ik ben te rebels om te studeren en ben jaren geleden al gestopt waarom geen vriendin ik ben freelancer en daar word ik best rijk van tot nu toe het is geen studentenhuis nee sterf.” Meestal gaat het gesprek dan vrij snel over Wilders, vluchtelingen, MH17 of de zomervakantie.

De conservatieven zijn makkelijk af te wimpelen. Doorgaans door een beetje grofgebekt te zijn, dat schrikt sommige mensen blijkbaar af. Maar er zijn veel meer dingen erg aan ouder worden. De katers worden erger. Mijn buik groeit. Over een tijdje kom ik niet meer onder de sportschool uit en volstaat één gintonic om op de bar te gaan dansen zonder dat ik twee dagen daarna niet meer functioneer. Om nog maar te zwijgen van alle financiele instanties die ineens geld van je willen. Wat dat betreft is leven op één gintonic op den duur ook niet verkeerd. Bespaar je een hoop geld en buikvet mee.

Voor altijd 21

Afgelopen week stond er een ellenlange rij voor de opening van de nieuwe vestiging van Forever 21. Buiten dat het een TL-verlichte doos met slechte en vaak niet zulke charmante kleding is, snapte ik het ineens. Een verpauperd winkelketen gaf me het inzicht. Er zit iets magisch aan je 21e. Magischer dan je 27e. Je hebt nog even om naam te maken als je bij Club 27 wil, je puberteit is voorbij en je mag overal ter wereld drinken zonder dat je er katers van krijgt. Mensen hebben nog weinig verwachtingen, je bent tenslotte pas 21, maar hebben er het volste vertrouwen in dat het allemaal goed met je komt. Je bent tenslotte al 21!

Beter dan je 21e wordt het niet. Daarna steven je af op de 30, ben je al snel 40 en blijk je heel veel dingen niet gedaan te hebben die je had willen doen. En voor je het weet rij je op een Harley Davidson door Mongolië op zoek naar een veel te jonge vriend(in). 21 is de ideale leeftijd. Ik wil ‘m terug. En voor altijd 21 blijven. Er is helemaal niks leuk aan ouder worden. Volgend jaar vier ik gewoon nog een keer mijn 21e verjaardag.

3 Reacties op “Ouder worden? Doe mij maar voor altijd 21

Reacties zijn gesloten.