Heb je ergens spijt van?


Als journalist lees ik veel. Niet alleen om informatie te vergaren, maar ook om te kijken hoe anderen schrijven. Schrijven leer je namelijk op twee manieren: door het veel te doen, maar misschien nog wel meer door heel veel te lezen. Zo fietste ik als klein meisje elke week naar de bibliotheek om de drie boeken die ik die week had verslonden om te ruilen voor drie nieuwe. En las ik al vrij jong vrij veel tijdschriften. Vooral die tijdschriften hebben me al op jonge leeftijd aangespoord zelf te gaan schrijven.

En vooral ook om te gaan interviewen. Wat me door de jaren heen is opgevallen, is een vraag die heel vaak gesteld wordt. Zowel aan wereldberoemde popsterren als aan de buurvrouw die iets ellendigs heeft meegemaakt. Wat zou je anders doen? Als je de kans had je leven opnieuw te doen, welke keuze zou je dan niet meer maken? Van welke keuzes in je leven heb je spijt?

Andere keuzes

Het is een vraag waar ik de laatste tijd veel over nadenk. Ik ben jong, mijn bedrijf gaat goed, ik heb een bruisend sociaal leven, een fijn huis en als laatste maar zeker niet de onbelangrijkste, een hechte familie. Het meeste komt niet aanwaaien. Ik heb er hard voor moeten werken. Zowel daadwerkelijk schrijven als netwerken, koffie drinken, ervaring opdoen, met mensen praten, altijd bezig zijn. Door stil te staan kom je tenslotte niet op de plek waar je wil zijn.

Ook ik heb keuzes gemaakt die ik anders had kunnen doen. Zo heb ik een keuze gemaakt die ervoor zorgde dat ik mijn havo niet haalde. En met de kennis van nu, was ik misschien helemaal niet gaan studeren, ik werd er doodongelukkig van. Waarschijnlijk had ik mijn eerste kamer dan niet genomen en was ik nog een half jaartje bij mijn ouder gebleven. Ik heb op mijn 18e een fysiek en psychisch nogal ingrijpende operatie gehad waar ik nu misschien nee tegen had gezegd. Keuzes die ik toen wel heb gemaakt terwijl de uitwerking niet altijd leuk was.

Best tevreden

Maar als ik mijn havo had gehaald, had ik geen jaar fulltime kunnen werken bij een luxe schoenenzaak waar ik onwijs veel heb geleerd. Waar ik door heel Nederland werkte, mensen leerde kennen, pas écht leerde om met mensen te praten en daarnaast heel veel tijd had om (daarover) te schrijven. Als ik niet was gaan studeren, had ik heel veel vrienden van nu niet gekend. Hetzelfde geldt voor mijn eerste kamer, mijn beste vriend ken ik dankzij die kamer.

En zonder die operatie had ik nu waarschijnlijk een keiharde quarterlife crisis gehad omdat ik geen idee had wie ik was of wat ik wilde. Ik gok dat ik nu net klaar was met een hbo-opleiding en ergens in Azië had gezeten om mezelf te vinden. Was voor niemand leuk geweest. Alle negatieve dingen hebben tóch een positieve uitwerking gehad. Ik ben nu waar ik op dit moment wil zijn en ik ben gelukkig. Meer kan ik me niet wensen. Natuurlijk met pieken en dalen, maar over het algemeen ben ik best tevreden.

Als je de kans hebt om iets opnieuw te doen, doe het dan niet anders. Dan kom je namelijk niet terecht op de plek waar je nu bent. Sommige dingen maak je niet voor je plezier mee, maar ze brengen je wel waar je nu bent. Zoals mijn waarde vriend Alain Verheij zei: ‘Ik gun niemand een crisis, ik gun iedereen een crisis gehad hebben.’ Alleen dat brengt je op de plek waar je wil komen. En ach, het is toch allemaal hypothetisch. Hierover filosoferen en vooral spijt hebben is zonde van je tijd. Die tijd kun je beter besteden aan nu wel de goede keuzes maken.

Beeld via Pixabay.

5 Reacties op “Heb je ergens spijt van?

  1. Pingback: Mijn goede voornemens voor 2016 - GoodGirlsCompany·

  2. Zonder dat ik het je verteld heb, is dit een van de blogs die mij de afgelopen weken het meest bezig heeft gehouden. Heeft aangezet tot nadenken en de keuzes die ik voor 2016 wil maken. Dank je wel :-)

    Like

  3. Ik vind dit echt een heel mooi stuk! Ik denk er precies zo over en heb veel dingen meegemaakt, maar die hebben mij ook gemaakt wie ik ben :) Ik zou de dingen, hoe vervelend ook, niet willen missen. Daardoor heb ik ontzettend veel geleerd en ook mijzelf leren kennen. Zo gaat het leven nou eenmaal en ook in de toekomst zullen er moeite keuzes komen. We zien het allemaal wel :)

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.