De soundtrack van… Tamar Tieleman


Iedere week hoor ik bekende en minder bekende muziekmensen uit over wat zíj nou eigenlijk luisteren. Deze week is dat Tamar Tieleman. Die draait plaatjes op KX Radio (elke vrijdag tussen 14.00 en 16.00). Daarnaast kondigt ze bands aan voor onder andere GRAP en Grote Prijs Van Nederland. Daarnaast schrijft ze ook nog. Van muziek weet ze dus wel dingen. Maar waar luistert ze zelf graag naar?

De soundtrack van… Vroeger

Frank Zappa’s Bobby Brown goes down. Dit was het eerste liedje dat ik als klein kind helemaal kon meezingen. Geen idee wat voor smerigheid er allemaal uit mijn mond kwam, maar mijn vader was trots. Ik denk dat hier de basis is gelegd voor mijn vulgaire humor.

De soundtrack van… Je jeugd

The Temptations, My Girl. Dit liedje zat in een van mijn lievelingsfilms. Film kijken deed ik onophoudelijk. Ik was als kind al een enorme dromer en fantaseerde altijd enorm veel. Ik was ook altijd verliefd. Dit liedje klonk voor mij als vlinders in mijn buik, geluk en zonneschijn. Het doet mij denken aan kind zijn, het geluk in de simpelheid die daarbij hoort, zomervakanties, zwijmelen en de veiligheid van de fantasiewereld in mijn hoofd.

De soundtrack van… Een verliefdheid

The Smiths, There is a light and it never goes out. Een van de allerbeste liefdesliedjes ooit gemaakt. Het er samen vandoor gaan met iemand en als je dan op dat moment samen zou omkomen, op het moment dat je op je gelukkigst bent en met de liefde van je leven, dan is dat een eer. Misschien voor sommigen wat morbide, maar ik vind het idee van samen sterven hierin toch heel romantisch.

De soundtrack van… Liefdesverdriet

Joni Mitchel, My old man. Het contrast dat ze omschrijft tussen hoe mooi ze het heeft met deze man en de leegte als hij weg is, verscheurt telkens weer mijn hart. Wat Joni geweldig doet is de liefde benoemen in de kleine simpele dingen, die je telkens herinneren aan zijn afwezigheid. Geen eten meer voor twee personen maken, teveel plek over hebben in je bed.. Dat is het met liefdesverdriet, je wordt telkens herinnert aan wat je kwijt bent in kleine dingen die je niet voorziet.

De soundtrack van… Het ultieme goede gevoel

Rebel Rebel van David Bowie. De soundtrack van mijn leven met de lekkerste riff ooit. Ik kan niet stilzitten hierbij. Als je dat wel kan ben je doof. Of er is iets mis met je benen. In beide gevallen kan je wel een feelgoodnummer gebruiken.

De soundtrack van… Een roadtrip

Kom op! Tiny Dancer van Elton John voor in de auto of bus natuurlijk. Iedereen die Almost Famous heeft gezien snapt dat. Verder gewoon aanvullen met alles van Jack White.

De soundtrack van… Een dag werken

All my life van Foo Fighters. Lekker het gas er op! Dan krijg ik energie en kan weer scherp zijn.

En tot slot: je favoriete nummer aller tijden?

Smooth Sailing van Queens of the Stone Age. Dat nummer doet zoveel met mij. De opbouw, het nonchalante wat overloopt in hysterie. De zang van Josh. De tekst. Als ik er al over nadenk voel ik het al. Wat een kunstwerk.

