Er bestaat geen schoonheidsgeheim


Al sinds ik op veel te jonge leeftijd vrouwenbladen begon te lezen, lijkt er één vraag de meest belangrijke te zijn aan vrouwelijke beroemdheden. Wat is het geheim van je schoonheid? Gefascineerd las ik altijd het antwoord. Elke dag een avocado, jezelf insmeren met bepaalde olie’s, sapkuren, placenta’s eten, het paleodieet, alleen maar veganistisch eten en natuurlijk Cleopatra’s badderen in melk. Na heel wat jaren ben ik dan eindelijk tot de conclusie gekomen: er bestaat geen schoonheidsgeheim.

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een gave huid heb gehad. Elk jaar komt er wel weer eczeem terug, en wanneer het weg is, blijven de littekens en pigmentvlekken over. Niet dat het me wat doet, niet meer, imperfecties maken iets mooi als je het mij vraagt. Bovendien is perfectie heel erg saai.

Badderen in melk

Omdat ik zo’n slechte huid heb, heb ik in mijn bewuste leven heel veel geprobeerd. Alleen het badderen in melk niet, maar ik moet zeggen dat badderen met havermout best in de buurt komt. Protip trouwens, krijg je een zijdezacht babyhuidje van. Ondanks dat je de rest van de dag naar een ontbijtje ruikt. Ook probeerde ik een sapkuur, kun je nagaan hoe wanhopig ik was. Ook geen succes en doe het vooral niet zonder er gezond naast te eten.

Niets werkte. Van veganistisch eten tot me insmeren met kokosolie, alles lijkt het juist érger te maken. Ondanks dat ik menig veganist heb gehoord over een stralende huid na gestopt te zijn met vlees, vis en zuivel. En als je het goed doet, is er ook zeker niks mis met een veganistisch of vegetarisch dieet. Alleen al om het milieu.

Huisarts

Er bestaat geen schoonheidsgeheim. Als je last hebt van je huid bestaat er maar één remedie, en dat is de huisarts. Of als het heel erg is een dermatoloog. Na ruim een half jaar eczeem waarvan de laatste maand vrij ondragelijk, ik heb mezelf inderdaad willen villen, heb ik een huisarts gezocht. In de hoop dat ik niet voor de zoveelste keer zou worden afgescheept met ‘hier heb je hormoonzalf probleem opgelost doei’.

Ik vond er eentje. Ze gaf me inderdaad hormoonzalf zodat de boel kan genezen, maar stelde ook de diagnose dat ik er voorlopig niet vanaf kom. Eindelijk, een diagnose! Een ellendige, maar ik weet eindelijk wat er aan de hand is. De enige oplossing is per dag niet meer dan vijf minuten lauw douchen, geen fancy geurende douchegel, shampoo en make up-remover gebruiken en twee keer per dag hele vette dokterscrème smeren. Het is maar goed dat ik geen beautyblog heb, dan kon ik wel opdoeken. Ik heb de klassieke drie-eenheid van astma, hooikoorts en eczeem. Kom je simpelweg niet vanaf. Waarom de dokter dat tien jaar geleden niet had kunnen constateren, weet ik ook niet.

Genenpakket

Eten, zo stelde de dokter, heeft er niks mee te maken. Naast de allergieën die ik heb (ik heb inderdaad niet het beste genenpakket), mag ik gewoon zuivel, vlees en vis. Mijn huid zal het niet beïnvloeden. Mijn maag overigens wel, het vieren met een lasagne voornamelijk bestaande uit kaas viel niet zo goed. Ben ik daar ook weer vanaf.

Gelukkig weet ik nu dat hét schoonheidsgeheim niet bestaat. Alleen gezond en gevarieerd eten, sporten, goed slapen en weinig stress zullen je helpen er goed uit te zien. De rest van al die celebrities praat je reinste onzin. Wring je niet in de gekste bochten, maar kijk wat er voor jou werkt. Elk lichaam reageert anders. Van al die gekke diëten en sportschema’s word je als gewoon mens niet gelukkig. En van geluk word je nou juist zo mooi.

Disclaimer: Mocht je besluiten ook (zoveel mogelijk) veganistisch te eten, lees je dan goed in. Cold turkey stoppen met dierlijke producten zonder ze goed te vervangen, kan voor ellendige problemen zorgen. Probeer bijvoorbeeld een maand de Vegan Challenge, lees je in bij De Groene Meisjes en zoek een Facebookgroep waar mensen elkaar adviseren op het gebied van al je voedingsstoffen binnenkrijgen. Zoek je nog lekkere recepten? Bijna alle recepten op mijn blog zijn veganistisch!

Beeld: Pixabay

Een Reactie op “Er bestaat geen schoonheidsgeheim

  1. Ja precies! Lijkt me allemaal onzin wat beroemdheden verkondigen. Cremes helpen niet, alleen de plastisch chirurg en fotoshop laat ze er zo uitzien. Wel goed voor de cosmetische industrie, want al die cremes en dingen verkopen er goed door ;) Beter is het geld te sparen en daarvan een leuk reisje te boeken. Ben je meteen weer gelukkiger en ontspannen en kom je als herboren thuis :)

    Like

Reacties zijn gesloten.