Luistertip: Helena Basilova – See Scraibin


Van de week ontving ik, zoals wel vaker, een mailtje in mijn inbox. Met de vraag of ik wel eens van Alexander Scriabin had gehoord. En eerlik gezegd had ik dat nog niet. Dus ik besloot te luisteren.

Het was namelijk een tip voor de nieuwe editie van Klassiek in de Loods. Deze Russische componist leed namelijk aan synesthesie. Dat komt simpel gezegd op neer dat je zintuigen door elkaar lopen, en je dus kleuren kunt proeven of muziek kunt zien.

Dat is een flinke inspiratie geweest voor de organisatoren van Klassiek in de Loods, naast pianist Helena Basilova die verschillende werken van de componist speelt, zal er de focus liggen op het visuele aspect. In normale taal: je kunt de muziek zien. Hoe dat uitpakt? Geen idee. Dat zie ik vrijdag wel.

