De soundtrack van… Vera Siemons


Iedere week hoor ik bekende en minder bekende muziekmensen uit over wat zíj nou eigenlijk luisteren. Deze week is dat Vera Siemons. Ze loopt stage op de muziekredactie van De Wereld Draait Door, draait plaatjes in Rotown met haar collectief Vera en Haar Mannen en ze houdt van radio maken. Dat deed ze dan ook onder andere voor BNN.FM.

De soundtrack van… Vroeger

Mijn vader was groot fan van Moby. Het nummer Porcelain is voor mij onlosmakelijk met hem verbonden.

De soundtrack van… Je jeugd

Ik was vroeger een sk8ergirl, zoals Avril Lavigne het zou schrijven. Met mijn klasgenoten van de basisschool gingen we na schooltijd altijd nog boarden op het schoolplein en ik droeg dan ook trots oversized skaterbroeken, sweaters en bandshirts. Van Avril Lavigne dus. Ik ben er een keer om uitgescholden door een jongen uit een hogere groep, maar ik was er megatrots op dat ik bij haar concert in de HMH was geweest. Het nummer Sk8erboi heb ik waanzinnig vaak aangevraagd op The Box, ik geloof dat dat mijn verslaving was destijds. Naast skateboarden, dus.

De soundtrack van… Een verliefdheid

Één van de fijnste liedjes is My Girl, in de uitvoering van The Temptations. Ik word iedere keer weer verliefd als mijn vriendin daarop danst in de keuken. En als ik mijn dag begin met dat nummer, heb ik sowieso geen last van een ochtendhumeur.

De soundtrack van… Liefdesverdriet

Zo ongeveer alle albums van The National. Maar waarschijnlijk heb ik de meeste tijd verspild met Guillemots’ I Don’t Feel Amazing Now als soundtrack.

De soundtrack van… Het ultieme goede gevoel

Edward Sharpe & The Magnetic Zeros met Home. Het staat voor mij gelijk aan mijn zeventiende levensjaar, toen ik net aan mijn studie begon en op kamers ging. We floten dit nummer altijd als we letterlijk dansend over straat liepen; naar de supermarkt voor bier of naar het station voor een concert. Ik was nog heerlijk naïef, alles was nieuw en dit nummer doet me denken aan zorgeloze zomermaanden. Het hoogtepunt was toen ze op Lowlands 2011 speelden, in de Lima. Bijna iedereen stond bij de Monkeys, dus enkel een schare groep fans had zich daar verzameld. Tijdens Home gingen takken en ballonnen door de lucht en omhelsden mensen elkaar. Het is daarna natuurlijk ook gebruikt in een reclame van een Zweeds merk, maar ik ben niet zo’n zure muzieksnob dat dat voor mij iets afdoet aan het nummer. Geloof ik.

De soundtrack van… Een roadtrip

Het album van Tycho, Awake, vind ik heerlijk op de vroege ochtend, wanneer je eigenlijk heel erg verrot bent en de zon al op komt. Of het tweede album van Moderat, als je midden in de nacht nog extra hard door moet rijden. Heel hard, ook over de autospeakers.

De soundtrack van… Een dag werken

In mijn studeerlijstje staat alleen maar instrumentale muziek, van Dustin O’Halloran tot Bonobo. Ik ben veel te snel afgeleid door teksten. Of pratende mensen in het algemeen. Niet alleen tijdens studeren, eigenlijk altijd. De laatste tijd luister ik ook veel Polynation, ik was heel erg onder de indruk van de show op Noorderslag.

En tot slot: je favoriete nummer aller tijden?

Arcade Fire – Rebellion (Lies).

Een Reactie op “De soundtrack van… Vera Siemons

Reacties zijn gesloten.