#Instafood: Rijst met sperziebonen en linzen in saus


Zonder foodblog hoor je er niet meer bij. Als liefhebber van #instafood, gooi ook ik graag mijn maaltijden online. Maar waarom een overheerlijk avondmaaltje online gooien zonder recept? Deze week: #Instafood: rijst met sperziebonen en linzen in saus voor twee personen.

Tijdens onze eetclub, jup, Leonie, Wilbert, Laura, huisgenoot Anne en ik hebben een heuse eetclub, was het mijn beurt om te koken. Ik besloot te experimenteren met sperziebonen, sojasaus, ketjap manis en champignons. Dat was een vrij groot succes waar je eindeloos mee kunt variëren. Met linzen, garnalen, cashewnoten of kip, zo ongeveer elke vulling is er heerlijk bij.

Nodig:

– 250 gram sperziebonen
– 375 gram (kastanje)champignons
– Twee handjes cashewnoten
– Een flinke scheut ketjap manis
– Een flinke scheut sojasaus
– Sesamolie (om in te bakken)
– Een half blik rode linzen
– Wat sesamzaad
– Je favoriete rijst voor twee personen

Hoe dan?

Kook de rijst volgens de verpakking. Kook of stoom de sperziebonen in zes minuten gaar. Snij de champignons in kwarten en bak ze in een laag sesamolie in een wok. Ze zijn klaar als ze verkleurd en gekrompen zijn.

Voeg nu de sperziebonen en linzen toe en warm twee minuten door. Gooi er een scheut sojasaus en een scheut ketjap manis naar smaak bij en laat een minuut of zes met het deksel op de pan sudderen. Roer af en toe door.

Gooi de cashewnoten erdoor, vlak voor je de rijst afgiet. Schep de rijst op, schep de groenten ernaast en garneer met sesamzaadjes.

Vergeet niet te Instagrammen!

