De soundtrack van… Lisa Gritter


Iedere week hoor ik bekende en minder bekende muziekmensen uit over wat zíj nou eigenlijk luisteren. Deze week is dat Lisa Gritter, freelancer in marketing, communicatie en publiciteit in de muziek. Op dit moment onder meer voor Orgel Vreten ‘En de ander’, de Grote Prijs van Nederland, Lonely The Brave, The Scrap Dealers, Elegies en Max Raptor.

De soundtrack van… Vroeger

Rescue Me van Linda Ronstad. Ik weet niet of mijn ouders het nou persé grijs draaiden of mijn zus en ik zelf, maar het kwam zeker van een plaat van mijn ouders.

De soundtrack van… Je jeugd

Poeh, moeilijk…! Mijn allerfijnste jeugdherinnering? Ik heb er –jawel- zo ontzettend veel. Het wordt dan een gedeelde eerste plaats voor de Bert & Ernie plaat en dan specifiek het stukje waarin ze yoghurt met banaan maakten. Bert en Ernie moeten deze eervolle plek wel delen met bijna het gehele oeuvre van Kinderen voor Kinderen, maar vooral met het nummer Meidengroep. Ja, ik wilde in een meidengroepen zingen. Nog steeds eigenlijk wel. Wacht, ik zet hem nog even aan…

De soundtrack van… Een verliefdheid

Als iemand die om de haverklap verliefd wordt is ook deze weer zó moeilijk kiezen. Nu moet ik natuurlijk kiezen, ten behoeve dan dit stuk, dus dan kies ik voor het nummer die mij doet denken aan mijn laatste Grote Verliefdheid. Het was Lowlands, er was een hotelkamer en een iphone die maar één nummer af kon spelen; I’ll cut you down van Uncle Acid & The Deadbeats. Het nummer doet me tevens denken aan Roadburn festival, een plek waar ik elk jaar weer verliefd wordt op het leven en blowende mannen met tatoeages tot in hun nek.

De soundtrack van… Liefdesverdriet

Say You Love Me van Jessie Ware. Hartverscheurende huilsessies, meeschreeuwen, met dingen gooien; alles op dit nummer. Ik jank nog steeds elke keer als ik dit nummer hoor, maar nu gelukkig discreet van binnen. Hoewel, toen ik haar live zag in Paradiso liet ik wel een klein traantje lopen. Godver, ik moet nu alweer bijna huilen. De lyrics; ‘Cause I don’t want to fall in love, if you don’t want to try’, omschrijft zo een beetje alles wat ik meestal wil schreeuwen tegen de jongens waar ik verliefd op ben of dreig te worden. Een controlefreak, moi? Nee joh.

De soundtrack van… Het ultieme goede gevoel

Je kan mij altijd (ALTIJD) blij maken met wat dan ook van Lonely The Brave, maar vooral het nummer Backroads. ‘I’ll be the sky and you be the bird’ vind ik één van de mooiste zinnen ooit geschreven, die staat dan ook – in een bepaalde vorm- op mijn lijf vereeuwigd in inkt. De band betekent heel veel voor me op zoveel verschillende manieren. Als dit nummer live wordt ingezet krijg ik standaard een brok in mijn keel. Het geeft me een pijnlijk maar prachtig soort hoop op méér. Deze band is mijn grote liefde. Ik mis ze als ze hier niet zijn en ik ben excited als een verliefd tiener meisje als ik ze weer zie. Professioneel gezien is het ook echt een heerlijke band om mee te werken.

De soundtrack van… Een roadtrip

Meezingers. Ik ben zo iemand die net zo lang in de geparkeerde auto blijft zitten tot er een nummer op de radio is die ik leuk vind en mee kan zingen. Vroeger zongen we al in de auto, ik en mijn zus en ik doen dat nog steeds. Tweestemmig, koortjes; alles a capella. Als het een nummer is die m’n ouders ook kennen (meestal iets van Janis Joplin) dan vallen ze ook in. We zijn best wel Sound Of Music/The Kelly Family ja. Schaamteloos. Heel hard Paramore’s Misery Businness of Katy Perry zingen onderweg naar een festival met m’n leukste ex-collega is ook altijd wel een feest trouwens.

De soundtrack van… Een dag werken

Als ik werk zet ik klassieke muziek op. Ik kan componisten gaan noemen en doen alsof ik er veel vanaf weet, maar ik zoek dus gewoon een ‘classical music for concentration’ playlist op op Spotify. Aan te raden.

En tot slot: je favoriete nummer aller tijden?

Me and Bobby McGee van Janis Joplin. Voor eeuwig en altijd de koningin  van alles wat hartverscheurend, intens en rock ‘n roll is.

Een Reactie op “De soundtrack van… Lisa Gritter

Reacties zijn gesloten.