Donderdagdeuntjes: Macklemore & Ryan Lewis, I Am Oak, Santigold


Iedere donderdag bespreek ik in Donderdagdeuntjes drie fijne albums die ik heb gehoord. Kort maar krachtig. Of niet zo krachtig. Maar in ieder geval áltijd platen die ik met plezier heb beluisterd in de afgelopen week. Vandaag in Donderdagdeuntjes: Macklemore & Ryan Lewis, I Am Oak en Santigold.

Macklemore & Ryan Lewis – This Unruly Mess I’ve Made

798576849627
Het grootste nadeel van The Heist, het debuutalbum van Macklemore & Ryan Lewis vond ik dat er ‘maar’ vijftien nummer opstonden. The Heist heeft weken, dan niet maanden op repeat gestaan. En nog steeds luister ik ‘m regelmatig. Gelukkig is er na bijna vier jaar eindelijk een nieuw album. Een album dat precies verdergaat waar The Heist stopte. This Unruly Mess I’ve Made is muzikaal en tekstueel gezien zo goed als hetzelfde, maar dan met nieuwe nummers. Een goede balans tussen opzwepende nummers met grappige teksten en de bloedserieuze kant waarmee ze kritiek leveren op alles dat ze dwarszit. Op This Unruly Mess I’ve Made slaat het duo de handen ineen met nóg meer bekende en onbekende artiesten. En dat is precies wat dit vervolgalbum nét een stukje beter maakt.

I Am Oak – Our Blood

our-blood-van-i-am-oak-trekt-je-mee-uit-moeilijke-tijden
Ook bij I Am Oak heeft het even geduurd tot dit nieuwe album, Our Blood. En dat album is precies zo zen, rustgevend en meditatief als de cover doet vermoeden. De meeste nummers op het album zijn langzaam, kennen maar weinig instrumenten en worden meerstemmig gezongen. Wat je van I Am Oak verwacht, maar dan net even wat voller. De Utrechtse band heeft met Our Blood weer een heerlijke plaat gemaakt die ervoor zorgt dat je écht even kunt relaxen. Ik denk dat ik er zelfs heel erg fijn mee in slaap zou kunnen vallen, en in mijn geval is dat een groot compliment. Heerlijk rustgevende muziek staat er op Our Blood.

Santigold – 99 Cents

santigold-99-cents-560x560
In 2008 leerde ik Santigold kennen met L.E.S. Artistes, een van haar eerste hitjes in Nederland. Wellicht kende je Creator daarvoor ookal. Inmiddels is ze alweer toe aan album nummer drie, 99 Cents. Op dit nieuwe album is Santigold langzamerhand naar een iets poppier kant aan het verschuiven, zonder haar eigen, ietwat aparte geluid los te laten. Wel zit ze, gelukkig, nog steeds flink in de elektropop. Dat in combinatie met haar bijzondere stem, maakt 99 Cents een heerlijk album. De meeste nummers zijn nét niet dansbaar, maar onmogelijk om helemaal stil te blijven zitten. Je zit gegarandeerd geconcentreerd en een beetje bewegend achter je bureau als je ‘m tijdens het werken op hebt staan.

Bonustip: Taymir – I Want It

Want tof.

2 Reacties op “Donderdagdeuntjes: Macklemore & Ryan Lewis, I Am Oak, Santigold

Reacties zijn gesloten.