De soundtrack van… Marnix Dorrestein


Iedere week hoor ik bekende en minder bekende muziekmensen uit over wat zíj nou eigenlijk luisteren. Deze week is dat Marnix Dorrestein, muzikant onder de artiestennaam IX. Daarnaast werkt hij achter de schermen bij onder andere Herman van Veen als producer en songwriter.

De soundtrack van… Vroeger

Zo lang als ik me kan herinneren was ik de alleenheerser over de stereo set-up zowel in huis als in de auto. Standaard was het The Beatles!!

De soundtrack van… Je jeugd

A Lonely Song van Daniel Johnston. Ik koos vroeger op vakantie met mijn ouders altijd onze eigen ‘zomerhit’ uit. Dit liedje is, zoals de titel doet vermoeden, eigenlijk heel melancholisch maar toch vrolijk gearrangeerd en daarme perfect voor nostalgie naar die fijne zomer.

De soundtrack van… Een verliefdheid

Als ik verliefd ben luister ik minder muziek dan dat ik het maak. Dat uit zich dus in veel liefdesliedje met Love You Simple als klap op de vuurpijl.

De soundtrack van… Liefdesverdriet

Elk liedje, ineens lijken alle liedjes over jou en/of haar/hem te gaan. Standaard tranentrekker is wel Girl from the north country van Bob Dylan. “For she once was a true love of mine” en brullen maar.

De soundtrack van… Het ultieme goede gevoel

99 Problems van Jay-Z. Ik kan ‘m in z’n geheel mee rappen, haha. Sowieso, als je mij op de banken wil hebben: Hip Hop.

De soundtrack van… Een roadtrip

Beste road music is Tinariwen, sowieso!! Mali blues for the win

De soundtrack van… Een dag werken

Ik werk heerlijk op Afrikaanse muziek. Omdat het constant is en energie geeft. Check even de website awesometapesfromafrica.com. Beste uit je leven. Als ik één liedje moet kiezen zou ik zeggen Guitar Boy van Sir Victor Uwaifo

En tot slot: je favoriete nummer aller tijden?

Strawberry Fields Forever van The Beatles.

Beeld: Don Crusio

