Echte mannen kunnen niet barbecueën


Het is er ooit ingeslopen dat ik voornamelijk vegetarisch eet. Niet uit één of ander gekkie-oogpunt, vooral omdat ik niet razend dol ben op vlees. Toen ik recentelijk een goddelijk recept mét biefstuk onder mijn neus geschoven kreeg, besloot ik het eens te proberen. Diner maken met vlees.

In tegenstelling tot wat ik dacht, is een goed biefstukje prepareren helemaal geen zware opgave. Sterker nog, mijn debuutbiefstukje was prachtig rosé, goed op smaak en mals. Goedgekeurd door de ballotagecommissie bestaande uit mijn huisgenoten. Uit liefde voor mijn inmiddels eeuwig vega-etende huisgenoten, besloot ik een dag later voor kip te gaan.

Gebrek aan piemel

Uit gemakszucht besloot ik een kant en klare marinade te halen. Natuurlijk niet zo lekker als wanneer mijn waarde Daniëlle haar befaamde #kippetjesvandani maakt, maar er bestaan prima kant en klaar-marinades. In de zoektocht stuitte ik op een barbecueproduct van Remia. Dat leek me wel wat. Doch Remia vond dat ik het niet mocht kopen. ‘For real men only’, stond er redelijk pontificaal op. Bij gebrek aan piemel heb ik het teruggelegd in het schap.

Jaren 50

Ik weet dat de marketing van de meeste bedrijven wordt gedaan door witte mannen van middelbare leeftijd die met het idee leven dat vrouwen thuishoren in de keuken. De hele dag appeltaarten bakkende op hoge hakken, die prachtig staan onder het onrealistisch strakke figuur van de roodgelipte, altijd lachende dame die vier kinderen heeft gebaard. En ik vind het prima dat wasmiddelreclames voornamelijk worden bevolkt door dames, vleesreclames worden gedaan door mannelijke studenten en dat meeste antivlekkenmerken vaak vergeten dat je ook een vader nodig hebt om een kind te produceren.

Maar de ‘only’ maakt dat ik niet eens meer zin heb om dit waarschijnlijk prima gemaksproduct uit te proberen. Ik ben namelijk geen man, al helemaal geen echte, dus Remia wil niet dat ik mijn centen rechtstreeks naar ze doorsluis. Blijkbaar mag je als vaginabezitter niet barbecueën. Had er gewoon ‘For real men’ opgezet, dat had het niet zo exclusief gemaakt. Of ‘For real barbecue fans’. Iets dat niet impliceert dat je een baard moet dragen, hout moet hakken en moet kamperen om te mogen barbecueën. Of wat Remia dan ook denkt dat een ‘echte man’ dan ook doet.

Domme mannen

Daarbij impliceert Remia dat échte mannen te dom zijn om te kunnen barbecueën. Bij dit product hoef je namelijk niets meer te doen dan je timer zetten en bier te zuipen. Misschien is dát wat Remia denkt dat mannen alleen doen. Bier drinken en kut roepen. Dat doe ik verdulleme ook. Zonder piemel en baard.

Barbecueën is geen rocket science. Wanneer zélfs mijn debuutbiefstukje lukt, moet een partijtje barbecueën ook wel te doen zijn. Als ‘echte mannen’ te dom zijn om zélfs een stukje vlees te bereiden op de barbecue, veel makkelijker wordt het niet, laat die ‘echte man’ dan maar zitten. Hoezeer ik ook met plezier bijna dagelijks uren in de keuken sta, soms is het best fijn als iemand anders dat stukje vlees bereidt.

4 Reacties op “Echte mannen kunnen niet barbecueën

  1. Ik heb een teringhekel aan echt vegetarisch eten. Tofu-shit. Dat is gewoon niet te doen vergeleken met echt vlees. Een groenteburger gaat nog wel, maar al die vleesvervangers vind ik ‘zum kotzen’. Geef mij maar kip-met-rijst gerecht, biefstuk of lekker echt gehakt. Anders staan die beesten maar voor niets in hun weilanden of te kleine hokjes :p

    Like

Reacties zijn gesloten.