Luistertip: Brian Eno – The Ship


Mijn allergrootste held is toch wel de recent overleden David Bowie. Ik heb al zijn platen talloze keren gehoord, maar de Berlijn-trilogie staat toch wel erg hoog in mijn top van favorieten. Dat is grotendeels te wijten aan de invloed van Brian Eno, die (onder andere) meeschreef aan Low en Lodger.

Lees ook: David Bowie: zanger, kunstenaar en icoon

The Ship is het nieuwste project van Eno. Het eerste waar me dat aan deed denken, is aan de Berlijn-trilogie. Het album kent dezelfde ietwat onheilspellende sfeer, de vage soundscapes en de bijzondere vocalen. Ik word er onwijs zen van. Niet het meest makkelijke album, zéker niet op de maandagochtend. Maar wat mij betreft wel gewoon een goeie luistertip. Ergens voelt het alsof Bowie er tóch nog een beetje is.

Vrolijke noot

Mocht je nou niet zo van deze onheilspellende muziek zijn, dan kan ik je het enorm vrolijke Culcha Vulcha van Snarky Puppy aanraden. Dat is net zo zonnig als deze ochtend.