#Instafood: Spaanse salade met ham en artisjok


Zonder foodblog hoor je er niet meer bij. Als liefhebber van #instafood, gooi ook ik graag mijn maaltijden online. Maar waarom een overheerlijk avondmaaltje online gooien zonder recept? Deze week: #Instafood: Spaanse salade met ham en artisjok voor een persoon.

In Spanje heb ik heel wat gegeten, dat blijft nou eenmaal één van mijn favoriete bezigheden. Bij het heel hippe hostel/koffiezaakje/galerietje Dulces & Dreams at ik een héérlijke salade met serranoham.

Lees ook: Op een rij: de hotspots van Malaga

Zo lekker als de ham daar is, krijg je ze hier in de supermarkt niet, maar het gerecht is verder prima na te maken. Voor degenen die regelmatig in Amsterdam zijn: op de Haarlemmerstraat vind je Hollandaluz, waar ze prima serranoham hebben. Een stukje verderop vind je Iberico, ook daar kun je heerlijk vlees krijgen.

Nodig

Voor de salade
– Twee plakjes serranoham
– Een handje zwarte olijven
– Een handje veldsla
– Drie artisjokken
– Drie zongedroogde tomaatjes
– Een grote, rijpe tomaat

Voor de dressing:
– Een scheut appelazijn
– Een scheut olijfolie
– Peper en zout naar smaak

Hoe dan?

Snijd de ham, olijven en zongedroogde tomaatjes in kleine stukjes. Snijd de artisjokken in kwarten, de tomaat in achten. Gooi alle ingrediënten samen met de veldsla in een kom.

Mix de olijfolie en azijn goed, breng op smaak met peper en zout en voeg toe aan de salade. Je eten is klaar! Een heerlijk lichte lunch.

Ham is natuurlijk niet echt vegetariërvriendelijk. Daarom ben ik op zoek naar een ideale vegetarische of zelfs veganistische vervanger. De gouden tip mag komen eten. Laat je suggestie onder in de reactie!