#Instafood: Couscous met tomaat en spinazie


Zonder foodblog hoor je er niet meer bij. Als liefhebber van #instafood, gooi ook ik graag mijn maaltijden online. Maar waarom een overheerlijk avondmaaltje online gooien zonder recept? Deze week: #Instafood: couscous met tomaat en spinazie.

Eerder deelde ik al één van mijn favoriete en supersnelle gerechten, couscous met zeekraal. Ik besloot het laatst weer te maken, maar had er niet over nagedacht dat zeekraal niet zolang houdbaar is. Aangezien ik een hekel heb aan boodschappen doen, doe ik dat slechts een keer per week. Gelukkig lag er nog flink wat spinazie in de koelkast, en dat pakte verrekt goed uit.

Nodig:

– 100 gram couscous
– 150 gram spinazie
– Twee bosuitjes
– Een grote of twee wat kleinere tomaten
– Appelazijn
– Peper en zout
– Olijfolie
– Pijnboompitjes
– Water

Hoe dan?

Kook water en doe de couscous in een afsluitbare pan. Zorg dat de couscous ongeveer een centimeter onder kokend water staat. Giet er een klein beetje olijfolie bij. Sluit de pan af en besteed er de komende tijd even geen aandacht meer aan. Mocht je twijfelen hoe je de couscous het beste klaarmaakt: het staat doorgaans ook op de verpakking.

Snij het bosuitje klein en de spinazie grof. Doe een beetje olijfolie in de pan en bak de spinazie en bosui tot de spinazie is geslonken. Snij ondertussen de tomaat fijn.

Doe de tomaten nu samen met een flinke snuf peper en een scheut azijn in de pan. Roer goed door. Rooster terwijl de tomatenprut warm wordt, de pijnboompitjes in een andere pan tot ze verkleuren.

Terug naar de couscous: als het goed is, is het water helemaal opgenomen en je couscous gaar en plakkerig. Roer de couscous los met een vork. Doe nu bij de tomaten-spinazieprut in de pan, roer goed door en warm even mee. Serveer in een diep bord met de pijnboomitjes erover.