#Instafood: Risotto met bospaddestoelen


Zonder foodblog hoor je er niet meer bij. Als liefhebber van #instafood, gooi ook ik graag mijn maaltijden online. Maar waarom een overheerlijk avondmaaltje online gooien zonder recept? Vandaag: Risotto met bospaddestoelen voor twee grote eters.

Volgens mij heb ik het al duizenden keren gezegd, maar ik ben gek op risotto. Makkelijk en je kunt eindeloos variëren. Op Twitter kwam deze versie voorbij. Tijd om de risottorijst weer uit de kast te trekken en een half uurtje boven de pan te staan zweten.

De hoeveelheid ingrediënten schrikken misschien een beetje af, maar de kans is groot dat je een hoop al in huis hebt. Zo gebruik ik boter die je ook op brood smeert en heb je van de vorige keer misschien nog wel bouillonblokjes in huis. En hoewel ik graag wijn drink, heb ik voor risotto altijd een fles droge sherry in huis. Dat is niet te zuipen, maar wel heerlijk in je risotto.

Nodig?

– Een rode ui
– Twee tenen knoflook
– Een scheut olijfolie
– Een flinke eetlepel (plantaardige) boter
– Een scheut witte wijn of sherry
– 800 milliliter bouillon
– 200 gram risottorijst
– Tien zongedroogde tomaatjes (uit pot) óf uitgebakken spekjes (als je niet gek bent op zongedroogde tomaatjes of vlees wil)
– Drie eetlepels zwarte olijven
– Twee flinke handen verse spinazie
– 175 gram bospaddestoelen
– Vier eetlepels pijnboompitjes
– Mocht je het in huis hebben: een beetje verse peterselie ter garnering

Hoe dan?

Snipper de uit en snijd de knoflook fijn. Fruit in een wokpan met olijfolie. Voeg er vervolgens de boter en daarna de risottorijst bij en zet op hoog vuur. Als de risotto glazig is, voeg je een scheut sherry/wijn toe, zodat de rijst net onder staat.

Zet ondertussen de bouillon op het vuur en zorg dat deze zachtjes kookt en ook blijft koken. Voeg met een soeplepel de eerste schep bouillon toe aan de rijst als de sherry is opgenomen. Roer even door en wacht tot de bouillon helemaal is opgenomen. Voeg dan de volgende soeplepel bouillon toe en herhaal de handeling. Doe dit tot de rijst gaar is, dat duurt zo’n twintig minuten.

Ondertussen kun je de olijfjes en zongedroogde tomaatjes in kleine stukjes snijden, of bak de spekjes uit. Voeg deze na een minuut of vijftien toe, samen met de spinazie. Doe de spinazie niet in één keer, dat moet even slinken.

Verdeel als alles goed door elkaar is geroerd en gaar is, de risotto over twee borden. Veeg de pan droog en rooster de pijnboompitjes. Leg deze als ze verkleurd zijn apart. Bak nu de bospaddestoelen met een heel klein beetje olijfolie aan in dezelfde pan. Scheelt een hoop afwas. Verdeel de bospaddestoelen over de twee borden en garneer met de pijnboompitjes. Een beetje peterselie erover maakt het af!

Enthousiast? Volg me ook op Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat!

2 Reacties op “#Instafood: Risotto met bospaddestoelen

  1. Pingback: 10 lekkere herfstrecepten - Wereld van Mama·

Reacties zijn gesloten.