De Soundtrack Van… Alain Verheij


schermafbeelding-2016-09-21-om-08-08-56
Wat mijn eigen muzieksmaak is, weet ik natuurlijk wel. En die van mijn vrienden ook. Maar ik ben ook best benieuwd war andere mensen luisteren! Iedere week hoor ik daaromvbekende en minder bekende (muziek)mensen uit over wat zíj nou eigenlijk luisteren. Deze week is dat Alain Verheij (27), Theoloog des Twitterlands. Hij studeerde voor gereformeerde dominee maar besloot toen om God eens op wat minder onverwachte plaatsen ter sprake te brengen. Op Blendle, bijvoorbeeld, en te midden van de trollerige tweets op zijn timeline.

De soundtrack van… Vroeger

Mijn ouders draaiden vaak Chris de Burgh. Dat was mijn eerste concertbezoek, rond mijn twaalfde, met het hele gezin. Er was ook Acda & de Munnik en Toon Hermans. Mijn moeder zette zelf The Doors weleens op. Als mijn vader niet thuis was, want hij vindt het niets. Ik vond het fascinerende, maar enge muziek. Nog steeds wel, maar inmiddels is het mijn favoriete enge muziek. Light My Fire heeft alles. Twee jaar geleden heb ik het een hele middag zitten spelen in een Parijs metrostation. Jongensdroom.

De soundtrack van… Je jeugd

Onze vakantiebestemming was meestal een Grieks eiland. Dan huurden we een jeep en crosten we door de bergen naar pittoreske stranden. Op een mooie zomer zat er nog een Grieks cassettebandje in de huurauto. Dit melancholische lied draaiden we grijs. Natuurlijk verstonden we er niets van, maar de melancholie combineerde bijzonder met de stralende zon op de blauwe zee. Mijn moeder wist zeker dat het over een moeder ging die haar kind had verloren. Ik vond het jaren later terug via Spotify. Het bleek Asma Asmaton te heten, een bewerking van het bijbelboek Hooglied… over de holocaust. Liesbeth List heeft eens een Nederlandse versie opgenomen. ‘Oh meisjes van Auschwitz, vertel mij toch waar mijn liefste is! Ik heb hem lief! –Wij hebben hem een gele ster zien dragen.’

De soundtrack van… Een verliefdheid

Ik versierde eens een meisje met het Beatles-liedje Martha, My Dear. Na de eerste date reed ik verliefd naar huis met een toevallig net gekochte cd in de auto: Blue van Joni Mitchell. Altijd als ik die muziek draai zit ik weer in mijn auto, op die zomerse avond, vol hormonen in mijn lijf te luisteren naar All I Want. Joni die al zingend haar twijfels van een veel te sterke liefde laat verliezen.

De soundtrack van… Liefdesverdriet

Dan duik ik er vol in met het atmosferische album Pink Moon van Nick Drake (weet niet eens waar de teksten over gaan) en de duisternis van Lou Reeds Berlin. Platen die wat mij betreft echter wel wat dieper gaan dan een break-up, dus ik kies voor de koning van de melancholie en een van de mooiste liedjes die de popcultuur heeft voortgebracht: Jeff Buckley natuurlijk. Die reist al vele liefdesverdrietjes met me mee.

De soundtrack van… Het ultieme goede gevoel

Have you ever been mellow? Rainbow high in the sky? Daar kan ik ook niks aan doen, ik kom uit 1989. Als ik verantwoord vrolijk wil worden ga ik de afwas doen met een best of van Jimi Hendrix, of met Racine Carrée van Stromae. Die laatste heeft een heel lekkere versie Alors On Danse met Kanye West.

De soundtrack van… Een roadtrip

Het is een gebruik van me om Blonde On Blonde van Bob Dylan helemaal te luisteren als ik op reis ben. Daar kies ik een mooi moment voor. In een bus op Kreta, op een strand in Barcelona, tijdens een siësta in Rome. Bereik je de lange apotheose Sad-eyed lady of the lowlands, dan heb je een belachelijk goede collectie Dylan-songs achter de rug.

De soundtrack van… Een werkdag

Ik schrijf veel en tijdens dat schrijven staat er altijd muziek op. Meestal een shuffle van al mijn Spotify favorieten. Toen ik onlangs een theologische analyse van de laatste Beyoncé schreef, ontdekte ik dat Daddy Lessons perfect werkt. Opgeruimd, niet afleidend, lekker tempo en ritme.

En tot slot: je favoriete nummer aller tijden?

Leonard Cohen. Na Jeff Buckleys mooie cover en de daaropvolgende pijnlijke bevuiling door talloze talentenjachten is het helaas een cliché geworden, maar toch: Hallelujah. Het is religie en erotiek, heimwee en hoop, woede, verslagenheid, extase en vrede. Op tekst en muziek gezet zoals alleen Cohen dat kan.

Lees hier de rest van de soundtracks!

Enthousiast? Volg me ook op Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat!